Svullnad på tåsträckaren

Gretha

Trådstartare
Min häst kom in med en liten svullnad på tåsträckaren på ena bakbenet. Han är öm om man klämmer på senan. Jag har ingen erfarenhet av skador på tåsträckaren och undrar om någon annan har det? Vad bör jag göra?

Sv: Svullnad på tåsträckaren

Kyl, ha hästen på box och konsultera veterinär. Ultraljud kan visa om och hur mkt skadad tåsträckaren är, ofta väntar man några dagar vid akuta skador med ul, det syns bättre då.

Generellt sett är det god prognos för tåsträckarskador, men undantag finns. Jag hade just ett sådant undantag dessvärre...

Som Alexandra skrev, behandla det som en senskada tills en veterinär har tittat med ultraljud. Har du tur så är det bara ett blåmärke eller liten svullnad efter t.ex. ett slag, och inte en blödning i senan. Håll inte på och linda det och greja, utan kyl, kyl, kyl och håll hästen stilla i sin box.

Har bara stött på en tåsträckarskada på ett föl, då var senan helt av och opererades med gott resultat.

Tack för svar!

Vet inte hur jag sökte igår för jag fick inte upp många tidigare trådar om tåsträckaren men imorse lyckades jag bättre. Läste din tråd men tycker inte symptomen låter lika. Jag har kylt skadan och hoppas den är betydligt mindre än din hästs skada. Jag beklagar verkligen det som hände:(.

Tack för svar!

Det var precis vad jag behövde höra:), att det inte nödvändigtvis är en senskada utan "bara" ett blåmärke eller svullnad efter en spark. Min häst har haft sin beskäda del av skador i år..

Min unghäst fastande i eltråd förra sommaren och slet av tåsträckaren. Det har varit en lång och jobbig konvalescens, men idag drygt ett år efter skadan, håller jag på att rida in henne! Vet i Skara sa att 80% av de hästar där tåsträckaren är helt av blir fullt återställda! Prognosen på en mindre skada bör ju vara minst lika bra eller bättre!

Lycka till!

enligt min klinik veterinär gör man inget alls åt lite svullnad på tåsträckaren, det är vanligt och rätt okomplicerat, de UL inte ens om inte hästen är halt. jag skulle inte oroa mig om jag var du. det är stor skillnad på tåsträckaren och djupa böjsenan när det gäller skada.

Tack för svar!

Vet inte hur jag sökte igår för jag fick inte upp många tidigare trådar om tåsträckaren men imorse lyckades jag bättre. Läste din tråd men tycker inte symptomen låter lika. Jag har kylt skadan och hoppas den är betydligt mindre än din hästs skada. Jag beklagar verkligen det som hände:(.

Åh, likt min dam är det inte alls, så det behöver du inte oroa dig för. SVarade bara kort ang erf, drog inte storyn just för att det inte är jmf med ditt - och min dam hade extrem otur. Det är generellt väldigt bra prognos på tåsträckarskador. Om din häst har det alltså, det vet man ju inte innan UL, kan ju bara smällt i och fått en bula. Men iom det är ömt och du inte vet om det är tåsträckaren eller ej, så håll hästen på begränsad yta och avvakta några dagar och se vartåt det vänder =)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka