svullnad på skenben

RebeccaJoli

Trådstartare
Min ena häst har ett gammalt överben på höger bak, precis mitt på skenbenet. Igår när jag tog in henne var hon ”puffig”, dvs det känns som det samlats vätska där, som en mjuk galla ungefär, och lite lite varm. Det har hon aldrig varit tidigare. Förmodligen har hon slagit i överbenet på något vis. Jag lindade henne på båda bak över natten, men det var ingen förändring i morse, fortfarande lite varm och puffig. Ingen hälta varken igår eller idag, i varken trav eller skritt, och ingen feber. Är det så att det bildats ett nytt överben tyder ju värmen på att det är aktivt, och då bör man ju kyla, men om det inte är det är det ju bättre att värma för att öka cirkulationen. Vad hade ni gjort? Har ni några idéer? Tänkte ringa vet efter jobb, men tänkte höra vad ni har att säga också, ibland får man ju många kloka svar här.

Tack på förhand!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Ponnyn är lite varm i sitt ena bakben, och lite svullen i kotan. Inte mycket, varken värme eller svullnad/gallor, tveksamt om någon som...
Svar
13
· Visningar
2 010
Senast: fio
·
Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025