Svullnad på insidan av bakbenet

T

Tripper

Hej!
När jag tog in min häst från hagen var hon ordentligt svullen på insidan av ena bakbenet precis ovanför kotan. Området som är svullet är ca 5 cm "brett" och 1 dm "högt". Svullnaden är ganska så hård. Misstänker att hon sparkat sig själv.. Någon som varit med om detta? Har haft svårt att få tag i vet såhär på helgen men hoppas på att få en tid på mån. Vad kan man göra så länge? Tacksam för svar!

Sv: Svullnad på insidan av bakbenet

Glömnde skriva att hon inte visar hälta i skritt (har inte vågat springa med henne i och med att jag vet inte vad det är för fel om det kan förvärras av att hon springer) och stödjer helt obehindrat på benet.

Det går inte att svara på utan att undersöka hästen. Det kan vara en lymfangit, en gaffelbandskada, en griffelbensfraktur, en rejäl blödning, ett ormbett (eller nja, inte så här års kanske), hovböld (men med en sådan svullnad borde då hästen vara blockhalt).

Om du trycker in pekfingret i svullnaden (hårt) och sen stryker över avtrycket - kan du då känna en grop? Eller blir det direkt slätt igen? Har hästen temp?

Tack för ditt svar!
Hon har ingen feber och om jag trycker med fingret på svullnaden kan jag känna en grop efter att jag släppt. Ska in med henne till djursjukhuset imorgon.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 260
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Insektsjäklarna har nu flera ggr lyckats bita ena kusen precis framför magplattan på insektstäcket, och det blir då där sadelgjorden...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka