Svullnad PÅ Ganascherna!

alice

Trådstartare
Nu börjar jag tröttna! :mad: På måndag ringer jag vet för rådgivning! *suckar tungt* Min totto har i ett par månader nu haft en svullnad mitt på ganaschen. Först trodde jag att hon fått en smäll där, men ingen yttre åverkan hittades samt att samma svullnad återfinns på vä sida också. Den är dock värst på hö sida. Hon är inte varm, ej öm, har ingen feber. Ingenting!
När hon kommer in från hagen är svullnaden värre. Då är det även svullet bakom ganaschen så hon ser ut som en liten hamster, ffa på hö sida. Men efter ridning har värsta svullnaden lagt sig och enbart en liten hårdare svullnad finns kvar PÅ ganaschen. Den svullnaden är då lika på båda sidor. Inte varm, inte öm ingenting! Jag har hela tiden gissat att det varit "överansträngda muskler" som hon fått av att gå och noppra hela tiden i hagen. Jag ser henne sällan direkt efter intag då de tas in på dagen (DET behöver INTE kommenteras!). Igår var jag i stallet vid intag och reagerade då på att hon var betydligt mer svullen än hon brukar vara efter några timmar i boxen. Eftersom hon inte hade feber, 37,1, red jag som vanligt. När jag ridit klart var svullnaden nere och hon såg ut som "vanligt" när jag tagit ut henne ur boxen, dvs hade en hårdare svullnad PÅ ganaschen.

Är det någon som kan ha en idé om vad detta kan vara och vad jag kan göra åt det? Hon har alltså "huvudsvullnaden" PÅ ganaschen och inte i körteln bakom. Vissa dagar när jag tar henne ur boxen är svullnaden nästan borta och vissa dagar är det mer. Ska bli intressant att se hur svullnaden blir när det är snö ute och de inte kan noppra lika hårt. Är det någon som har sett liknande på sin häst?

//Alice - tacksam för alla idéer.

Sv: Svullnad PÅ Ganascherna!

min häst var svullen på ganacherna (typ där de sista kindtänderna sitter?), i fredags. innan har hon varit lite svullen bakom ganacherna.
Verkar kunna vara för att hon gått och plockat i hagen. provar att ge en kur med loppfrö, nu.
Men min häst har även hostat (förra helgen hörde morgonfodraren det. i början av veckan hostade hon en gång i början av longeringen, och i fredags hostade hon tydligen på morgonen). antingen har hon typ dammhosta, eller så har det samband med svullnaden.. ingen feber, inget snor...

vet inte riktigt hur jag ska göra; skulle egentligen ha bytt stall igår, men vågar inte det nu, om hon har något smittsamt :(

ska nog ta ut vet i morgon. kan man kolla typ dammallergi genom att bara lyssna på lungorna, eller måste man till klinik?

Ja, jag tänkte också på loppfrön.....min har också haft större körtlar bakom ganascherna, men det fick hon ganska direkt efter hon kom till mig i början av augusti. :crazy: Har aldrig visat sjukdomstecken (feber, snuva, hosta mm). Svullnaden i körtlarna gick ner när hon slutade äta mineraler ett tag. :eek: När hon sen började äta mineralerna igen kom svullnaden tillbaka?!? :confused: Tror inte att dessa lite förstorade körtlar bakom ganascherna är sjukdom då inget sjukdomstecken är visat samt att de påverkades av mineralintaget..... :confused:

//Alice

hmm, jag har nyligen ökat min häst mineraler jag också (alger iof, inte "vanliga grusmineraler"..
Jag är också inne på att det "bara" är pga vad hon äter (äter silage ute på marken där det är lerigt), och att hennes hosta inte har med svullnaderna att göra, utan beror på antingen en liten förskylning, eller damm..
Får se hur hon ser ut idag (gav rel mkt loppfrö igår, uppdelat på 4 givor).

Kallas det inte foderfickor? Har sett många äldre hästar med detta.

Nu har jag varit i stallet. Hon var MKT mindre svullen idag (inget alls på ganacherna, "lite" svullnad kvar bakom ganacherna). Inget snor. Glömde kolla tempen. Har inte hostat så någon hört iaf (de skulle skriva det på tavlan om de hörde henne hosta).
Så det borde ju inte vara någon "sjukdom", utan bara svullnad pga att hon ätit osv. Hostan borde i så fall ha med damm eller någon lätt förskylning att göra ju..

9 år.

Var helt normal (ja, lite större körtlar än "normalhästen" men det har hon ju haft sen sommaren) igår vid intag! Ingen svullnad alls! Dock hade de inte betat en enda gång utan bara stått vid grinden och sett olyckliga ut.

//Alice

Dom kan ju bli svullen vid ganasherna om dom pillat i sig nått i hagen som kanske inte är så nyttigt,min kompis hennes häst svullnade upp på båda sidor och då visade det sig att han pillat i sig nått i hagen som han inte borde var på kroppen reagerade,när han blev flyttat så gick svullnaden ner och efter nån dag så blev han bra.

Kan ju hoppas på att de är nått hon pillat i sig? Så köttlarna reagerat som du säger ensilage på lerig backe-...

mvh anna

Svullnaden VID ganascherna är jag inte orolig över då hon alltid sett ut så hos mig och inte har sjukdomstecken. De kan inte ha att göra med att hon pillat i sig något olämpligt då hon har bytt stall en gång och varit i tre olika hagar under tiden jag haft henne.

//Alice

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 566
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Upptäckte en svullnad för en vecka sedan på min häst. Lite svullen (hård svullnad) nedanför knäet på utsidan. Ej på båda sidor senan...
Svar
18
· Visningar
1 822
Senast: Jingvarsons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka