Svullnad på framsidan hasen.

J

JBL

Hej,

Jag har en gammal halvblodsdam på snart 28 år. Hon har haft genomgående hasledsgallor i stort sett sedan vi fick henne när hon var 4 år, men de har varit mjuka och hon har aldrig visat några besvär.

Nu har jag upptäckt att hon har en svullnad på framsidan/insidan av den ena hasen. Om man känner på svullnaden så är den lite varm och mjuk. Hon är lite mjuk även på andra benet men det ser inte svullet ut på samma sätt.

Hästen ömmar inte och är inte halt.

Är någon som varit med om liknade på en gammal häst och i sånt fall vad var det?

Hästen ska givetvis kollas av veterinär om svullnaden inte går ner men jag vill bara veta vad jag har att ställa in mig på med tanke på den ansenliga åldern.

Sv: Svullnad på framsidan hasen.

Ofta får äldre hästar utslitna glidleder, jag tror att det är vad din häst har fått och du gör rätt i att kolla upp hur långt och mycket det handlar om.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka