Svullnad på Bogen

B

Blizepi

Det är så här att en dag när jag skulle gå ut och ge mina två hästar hö så stog den ena (ponnyn) som annars är ett riktigt matvrak bara still och inte ville komma och äta av höet. Jag gick fram och kollade på han, och såg då att han hade blivit sparkad av den andra hästen på bogen så att det blivit ett sår ungefär lika brett och djupt som en brodd. Han ville först inte gå så gärna på benet men när man drog lite lätt så gick han. Han haltade ganska mycket och det syntes att det onda kom ifrån stället runt såret. Min mamma och jag tvättade rent såret med tvål och jodd och bandagerade in det så att det inte skulle bli någon smuts i det, och ställde sedan in honom i boxen.
Dagen efter fick han stå i boxen men jag bestämde mig att gå ut en sväng med han så att han inte skulle tycka det blev för tråkigt. Den gången gick han med raska steg och ville helst bara ut i hagen med den andra hästen.
Han haltade bara lite och han kunde gå nästan i gångtakt med mig.
Dagen efter blev han sämre och dagen därpå ville han inte alls röra sig. Han stog bara still och när han väl rörde på sig så tog det emot väldigt mycket.
Det är svullet runt såret men själva såret är fint.
I dag mår han till synes bättre. Han hade bajsat på flera olika ställen till skillnad från igår då han bara stog och inte rörde sig alls när han skulle bajsa.
När jag släppte ut den andra hästen så gick han runt något varv i boxen och gnäggade efter henne. Sedan när jag skulle borsta honom så halvstegrade han sig till och med. (!) Kanske skulle nämna att såret är på höger bog vid frambenet.
Men nu undrar jag;
Varför kunde han gå nästan rent dagen efter händelsen och nu nästan inte alls vill röra sig?
Och varför kom svullnaden tre dagar efter och inte dagen därpå?
Har det gått sönder inne i bogen eller vad tror ni? :confused:

Vill verkligen ha hjälp med detta! :cry:
Snälla skulle uppskatta svar något enormt!
Vill verkligen inte att min älskade ponny ska avlivas! :cry:

Sv: Svullnad på Bogen

Jag hade bokat tid på klinik omgående. Har han så ont att det är en stor påfrestning att transporteras hade jag tagit ut en vanlig gårdsveterinär först.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv