Svullnad på benet?

musen21

Trådstartare
Idag när jag skulle rida upptäckte jag att min häst hade en svullnad på vänster bak. Svullnaden sitter på insidan av benet ovanför kotan och är ca 1 dm lång och 3 cm tjock. Den är mjuk när man klämmer på den. Red ändå men tog det lugnt och han haltade inte vad jag kände. På utsidan är benet som vanligt. Kan det vara en galla? Har ingen erfarenhet av såna men om han fått ett slag borde han väl vara svullen på utsidan också,lr? De andra benen är fina. Om det är en galla (säkerligen av protein isf) finns det fler tecken på att hästen har fått för mycket protein? Tacksam för svar!

Sv: Svullnad på benet?

Våran pålle råkade ut för detta precis nyligen, den äldsta. Han var svullen på samma ställe, ingen märkbar hälta på rakt spår MEN när han skulle vända då såg han mer ut som om hela han skulle välta omkull.

Rådgjorde med kliniken som rekommenderade kylning varje dag i 7 dagar, därefter skulle vi höras igen. Han fick sen komma in för undersökning och den visade på en liten inflammation i ligamentet i den meridiala delen av skenbenet. Inga blödningar eller perforering fanns enligt ultraljud, han fick finadyn i 5 dagar och skulle skrittas för hand i 10 dagar. Nu har vi kommit till den uppsuttna delen som även den är 10 dagar i skritt, sen skall han sättas igång som vanligt igen.

Troligste orsaken är att han själv har slagit på sig under lek, men genom att det upptäcktes så fort kommer det även att läkas snabbt och så här långt utan komplikation.

Min häst travar som vanligt rakt fram och verkar inte ha problem att vända. Jag ska avvakta lite och fortsätta att kyla. Haltar han lr verkar stel ringer jag vet. Ska ha detta i åtanke. Tack för svaret!

Nej han hade inga reaktioner ens efter böjprov, det var endast vid palpation som han reagerade samt att man såg diverse små bekymmer när han skulle vända.

Imorse hade svullnaden gått ner lite så jag tänkte rida en sväng. I skritten gick det bra men när vi började trava så haltade han. Var bara att vända hem. Då hade svullnaden gått upp igen. Jag hoppas att han bara har fått ett slag och att det inte är en inflammation. Det är svullet på bakre delen av benet, på senan och inte på själva "benet" (hoppas du förstår). Var exakt satt svullnaden på din häst? I vintras skadade han samma ben då han skenade iväg med en skakel slåendes på benen. Han blev tjock över hela benet men det läkte och svullnaden försvann efter en månad.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 433
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?