Svullnad i öga som redan gått ned?

Zolimita

Trådstartare
Tog in pålla vid 19 och hennes högra öga var jättesvullet:crazy: Så det blev ingen ridning utan pyssel och så har jag sköljt med koksaltlösning flera gånger,det kommer lite gulvit gegga från ögat.Nu har svullnaden gått ned lite,så det känns ju bra:)
Antar att det ändå är någon sorts inflammation eftersom det kommer lite klet ur ögat:confused: Hon hade ingen feber men jag måste nog kolla med veterinären imorgon,men är det inte ett gott tecken om det blivit lite bättre av koksaltsköljningen?

Sv: Svullnad i öga som redan gått ned?

Min ena häst får så med jämna mellanrum, det är som att hon har nåt i ögat, det är svullet, rinner och hon ser typ inget på det. (verkar det som iaf.) Det går över av sej självt, första gången blev jag helt till mej men nu vet man att det går över och att jag inte behöver vara där och pilla.

Har varit med om liknande många gånger. Om hästen redan är bättre är det förmodligen ingen fara.
Skulle det vara något värre som tex ett hornhinnesår blir det inte bättre så fort.
Skölja med koksalt är ju bra o även att hålla den borta från starkt ljus.
Skulle avvaktat tills i morgon bitti, är det mycket bättre då är det ingen fara. Om inte kontakta vet.

Okej,det låter ju bra:) Har faaktiskt aldrig varit med om att hon svullnat så pass mycket.När jag hämtade henne från hagen var ögat halvt igensvullet:crazy: Är väl som med människor,det kan se för j*vligt ut fast det inte är så allvarligt:D
Hoppas det ser bättre ut imorgon.

Jag har haft otroliga problem med min ponnys ögon. Jag visste att hon har haft problem med svullna ögon innan jag köpte henne (förra ägaren brydde sig inte, svullnade gick ju ner av sig själv, fast tänk vilken smärta min ponny haft då, utan att kunna visa det). Men vi skulle åka in till vet. för att kolla upp det (efter att vi köpt henne), det visade sig att hon hade skada på ena hornhinnan och det gjorde tydligen skitont (ögat var inte mycket svullet). Fick massa grejer att ge henne och återbesök. Sen en annan dag svullnade hennes andra öga upp, hade hon ett färskt sår på den hornhinnan med, fick vi massa grejer igen. Det gör tydligen skitont trots att hästarna inte kniper med ögonen. Vi har varit inne massa med gånger och varje gång har vi frågat veterinären (haft 3 olika), och ingen tycker att vi har kommit in i onödan, snarare tvärtom. Alla gånger har vi fått smärtlindring + ögonsalva.

Ögonen på hästarna är absolut inget att leka med. Men nu har jag köpt en ögonsalva på apoteket (iof till människor) som jag sätter på i ögonen när dom svullnar upp (när dom inte har svullnat upp så mkt, annars är det vet. direkt), fungerar utmärkt :)

Många tycker jag är nojig o så, men jag är häldre på den säkra sidan, vill ju inte riskera att min ponny ska gå runt o lida i onödan.

Hon kan ha fått in något frö eller dylikt i ögat. Kolla bara hornhinnan så du inte ser några sår, eller något som är misstänkt likt skada på hornhinnan. Då är det veterinär som gäller.

För övrigt så funkar Noviformsalva även bra till hästar. Finns på Apoteket och är bra att ha hemma så här under sommartider. Funkar bra att ha till hästar som är irriterade i ögonen efter flugor osv.

Går inte svullnaden ner, eller om "ögonvitan" forfarande är röd och irriterad i morgon så kontakta veterinär. Telefonråd kostar inget.

/Lizzie

Ja,håller med ögonen är inte att leka med.Konstigt av förra ägaren att inte bry sig:mad:

lizzie; Jag har använt Noviform själv,kastade faktiskt nyss en tub som datumet gått ut på.Hoppas på bättring imorgon:)

Någon som vet nåt bra sätt att skölja med koksalt? Tog en såndär grej man fyller vatten till strykjärnet med en liten pip,men svårt att få sköljt ordentligt:confused:

Min ponny blir så ibland när det har varit kraftigt väderomslag/blåsväder/"hårt" väder. Brukar bli lite rinnigt och han har lite svårt att hålla det lika öppet som det andra ögat. Inget farligt dock, räcker oftast med att skölja ögonen/ögat.

En gång blev han sådär svullen, men det gick över fort när jag tvättade det. Sen hade vi någon salva man kan lägga i undre ögonlocket på hästen. Det var dock väääldigt svårt att applicera! xD

Var och kollade pållas öga och det såg ut som vanligt,lite klet i ögonvrån bara:) Nu får hon gå med flugpannbandet.

Hon svullnar upp ordentligt ja, går med det halvöppet. Nästa dag är det borta igen, därför har jag inte gjort nåt åt det. Det gör säkert ont, hon vill inte att jag ens tittar på det, än mindre har i nåt i ögat. Bra att din är bättre!:bump:

Någon som vet nåt bra sätt att skölja med koksalt? Tog en såndär grej man fyller vatten till strykjärnet med en liten pip,men svårt att få sköljt ordentligt:confused:

En tom spruta funkar alldeles utmärkt att skölja med. Tror det finns på Apoteket. Jag har återanvänt sådana som är till Banminth för katt, men tror att det finns större doseringssprutor att köpa.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 724
Senast: Luleå
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 204
C
Hästvård Nu har det gått 4 dagar sedan en tjej i stallet ringde ut mig för att min häst var blockhalt på v bak. Samma morgon var vi ute och...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Lillan09
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III