Svullnad i framben, hjälp.

L

Lucky_Me

Hej. Jag har ett svenskt halvblod, sto på 11 år som för någon vecka togs in från hagen med ett svullet framben. Det var en dag då det låg massor av blötsnö överallt, och hästarna fick lätt styltor. Jag trodde att hon hade vrickat sig elr ngt, men hon var inte halt och visade inte heller några tecken på att ha ont. Några dagar senare hade svullnade gått ner, efter att endast ha fått göra lättare skrittarbeten.
Nu är hon fortfarande svullen, men väldigt lite. Igår hittade jag dock en punkt på benet där hon tydligt reagerade och det syntes tydligt att hon tyckte att det var obehagligt. Det är på insidan på vänstra frambenet som är svullet. På "mitten" av benet, jag tror att det är griffelbenet, finns det en liten liten "bula" där hon tydligt reagerar på om jag rör den. Veterinär ska kontaktas på måndag men undertiden undrar jag om det är någon som kan ha några funderingar vad detta kan vara? Vill väldigt gärna höra lite teorier!

Tacksam för svar

Sv: Svullnad i framben, hjälp.

Troligen har hon sparkat sig och fått en blödning/inflammation på benhinnan. Du kan smörja med antiinflammatorisk kräm/gel typ orudis/siduro (finns rec fritt på apoteket) för att minska inflammationen och risken för överben.

Om hon inte är halt så är nog inte griffelbenet skadat och är det en punktömhet så har nog gissningsvis även senorna klarat sig bra.

Så länge hon inte är halt eller får feber eller så hade jag provat att smörja några dagar och skrittmotionerat vid hand.

Din häst är nog snart kry igen!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka