Svullnad i ben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moniq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 168
M

moniq

En fråga angående ett bakben som fått en spark på gaffelbandet. Hästen är bara fyra år, fick en spark för ca tre månader sedan. Följden blev en svullnad på utsidan på gaffelbandet, inget sår, ingen hälta. Det är röntgat, ultrat utan anmärkning, har enl vetrinär endast blivit ett sk skönhetsfel som innebär en svullnad på gaffelbandet. Ömmar ej. Har nu på samma ställe fått som vi trodde var mugg men efter behandling med medel för detta så blir det inte bättre. Det är mer svullet än vanligt, men efter motion verkar svullnaden minska, fortfarande ingen visad hälta utan opåverkad. Pigg och glad! Finns det någon som varit med om detta? Skulle ni vara rädda för att köpa denna häst? Något bra tips för att få bukt med det svullna lite såriga bakben?:confused:
Moniq

Sv: Svullnad i ben

Tvätta med Hibiscrub och låt verka ca 15 minuter innan det spolas bort. Torka torrt med ren trasa och smörj med hibitane-creme. Brukar funger på de flesta "knottror". Hibitane och Hibiscrub finns på ATGkliniker eller apoteket ( i alla fall här i Täby).

Tack Annika för tipset med Hibiscrub, ska förmedla detta vidare till ägaren. Har du ofta stött på dessa småsårsproblem på särskilt vita ben? Det är ju synd om köpet skulle falla på detta, är en jättefin häst annars.
Mvh Moniq:)

en av mina hästar fick en blödning på gaffelbandet för ett tag sen. det har jag behandlat med laser några gånger och såg skillnad redan dagen efter, svullnaden borta. men en sån laserapparat kan ju vara svår att få tag i, går kanske att låna nånstanns. är också inte säker på om det går att använda när benet är sårigt... kanske inget bra tips, men det enda jag kommer på just nu...:)
/m

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • Sova över hos killar

Hund, Katt, Andra Djur