Svullnad efter lymfangit? Hjälp!

Blakaldur

Trådstartare
Halo,
min häst fick lymfangit på v. bak för ca en månad sedan. Körde ner honom till Helsingborgs djursjukhus, och de fick i ordnin på benet/såret utan problem. I pappren,a och råd från veterinären så skulle han stå i tre veckor, och sedan skulle han sättas igång i skritt, försiktigt.
Det har gått tre veckor, men han är fortfarande svullen över hasen, och något stel. Alltså, han haltar inte på rakt spår, men väljer gärna att inte stå på vänstra bakbenet med full tyngd. dvs, står han stilla, så ställer han det benet längre fram än det högra bak osv. Markerar lite grann och "knäar" sig en aning när han vänder på sig och sånt, men fortfarande inte halt.

Någon som har någon erfarenhet av detta? och vad kan JAG göra?
Det jag gör i dagsäget är att massera in Bluegel (liniment-liknande) och sedan skrittar honom för hand ca fem minuter, sedan på med kyl-lera som sitter på under dagen, för att sedan borstas bort på kvällen och därfer samma sak igen med bluegel..

Råd, någon? Är det vanligt?
Har haft häst HELA mitt liv, och aldrig haft någon med lymfangit.. helt grön p det området, tyvärr.

Sv: Svullnad efter lymfangit? Hjälp!

Vårt sto fick kraftig lymfangit på ena bakbenet förra sommaren.Tjockt som en stolpe var det. Nu minns jag inte riktigt när vi började skritta henne,men det tog rätt lång tid (mer än några veckor iallafall) innan svullnaden försvann helt. Det var alltid bättre efter motion.
Men ring och prata med vetrinären,det kan ju skilja från fall till fall.Kanske behövs det em medicinkur till.Vet att vår vetrinär skrev ut två kurer.Fast vi
behövde bara använda en. ( Samråd med vetrinären då).

Jag hade pratat med veterinär igen, det kan behövas mer behandling.

Min har haft lymfangit i ett bakben några gånger, aldrig blivit halt av det men fått extrem svullnad.
Vi har agerat fort och medicinerat så fort som möjligt, men hon kan idag några år senare fortfarade vara lite, lite
mer svullen i lymfangitbenet än det andra bakbenet.

Jag har haft en 4-5 lymfangiter på mitt ena fullblodssto, med och utan fula sår, men aldrig fått ordinationen vila utan hästen skulle röra på sig för att få igång cirkulationen. Visserligen har inget av såren suttit i hasen, är det därför?

Kraftiga lymfangiter kan i värsta fall bli kroniska, dvs att det benet alltid förblir lite tjockare.

Varför smetar du på en massa produkter? Är det på vets ordination?
Vad var det för sår?

Det är knivigt om såret kräver vila för lymfangiten ska ha motion.

Fullblodet fick mot slutet m e m kronisk lymfangit i ett bakben. Det enda som hjälpte var jodopaxskrubbande av bakben och mycket utevistelse så svullnaden gick ner. Det absolut sämsta alternativet var att låta honom stå, då blev det sju resor värre.

Angående motionen så är det ju lite det jag har känt också, fast nu när han har börjat skritta (för hand fortf.) så går ändå inte svullnaden ner... Funderade på om det gick att "rida loss" det bättre, alltså, under skritt... ? Fan, jag får nog ringa ner till Helsingborg igen och höra..
Vet inte alls varför han promt skulle "vila" i tre veckor, men det var deras ordination :S

Å så angående produkterna som jag smörjer på; nej, det är inte på vet. ordination, utan min egna. Det hjälper honom att hålla en bättre blodcirkulation i benet, vilket jag anserär nödvändigt då svullnaden vanligen går ner av bättre blodcirkulation. Han känns pigg i övrigt, studsar, busar och hoppar i hagen, och ingen feber. Inte heller svullen i lymfarna längre.. JÄkla häst. gah! Haha.

Tack så JÄTTEMYCKET för alla svar! Känns LITE lugnare, även om jag ännu är lite förvirrad i vad jg ska göra. Härnäst blir det telefonsamtal till h-borg.

/K.

I ditt läge hade jag absolut inte laborerat med egna ordinationer! Det kan väsentligt förvärra.

Ring veterinären och få instruktioner.

Jag är inte född igår, har haft häst hela mitt liv - och torde veta vad jag sysslar med för tillfället.
Under felförutsättningar, menar du vadå? Typ gno in i sår och dylikt? Nej, det gör jag inte. Endast lätt massage över svullnad, och inte i sår.

Vet inte varför du går till attack här, jag har väl inte ifrågasatt ditt kunnande?

Eftersom du uttryckligen frågar i vilka fall liniment kan skada så tycker jag det är läge att kolla med veterinären INNAN du använder det. Jag har i flera fall klart blivit avrådd från att använda liniment, vid flera olika situationer.

Bl a var liniment totalförbjudet på vår lymfangithäst. Jag tycker du ska höra med behandlande veterinär istället för att på eget bevåg introducera behandlingar.

nej, det frågade jag inte efter - jag frågade vad DU såg skulle vara skadande med liniment...

Nu har jag i alla fall pratat med vet. och att lätt massera in liniment var ingen fara, bara bra. Men också under förutsättning att han rör på sig - vilket han gör med mig. (ja, och i hagen förstås :P)

Menade absolut ingenting illa, så var inte meningen om du kände dig påhåppad på något vis!
Jag skrev här för att få åsikter/om någon annan har haft samma grej... Så jag tackar jättemycket för alla svar, det är alltid hjälpsamt.
Som sagt, förlåt om jag lät dyster.

K.

blev däremot lite irriterad (på vet.) över att de inte gav mig något bättre råd..

Vad sa vet mera då?

Om hästen är stel av svullnaden låter det som om det behövs mer behandling? Å andra sidan, det tog ungefär 4-5 månader innan svullnaden lagt sig helt på min häst efter kraftig lymfangit. Men hon var ohalt på någon vecka.

Nja, han är inte DIREKT stel, eller så. Går att böja båda bakbenen lika mycket osv, det är bara när han vänder på sig, alltså stillastående med bak ochvänder med fram som han inte riktigt vill stödja ner till 100%. Sen känner JAG min häst otroligt vä, och vet att han gärna överdriver saker och ting. Dramaqueen, men det innebär inte att det inte bör uppmärksammas.
Jag tror inte tt han behöver någon mer behandling, eftersom att lymfangiten är borta, och det "bara" är svullnad. Svullnaden är synbar om man tittar riktigt, riktigt noga. tittar man lite små-hastigt så märks ingen skilllnd.. så han är inte supersvullen.

Vet. och ajg kom överens om efter många diskussioner fram oc htilbaka att han skall skrittas, oh möjligen joggas under ryttare i skogen, där han får arbeta med att lyfta benen ordentligt utan några krav. Ca 20-30 min/dag. för MIN del känns det bättre och förhoppningsvis för hästen också.

Liknande trådar

Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 993
Senast: Fiorano
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka