Svullna tinningar

Nausea

Trådstartare
Någon som har sett det förut?
Det har då aldrig jag förns min häst fick det.
Svullnaden känns som vattenfyllning, och svullnaden är olika stor från dag till dag.
Började med att hon blev svullen över tinningarna och sen blev hon snorig och sen hostig.
Vet. kom ut förra onsdagen och konstaterade bara att hon hade "vanlig" förkylning och skulle vila 7-10 dagar till. Men jag valde att ta blodprov för säkerhets skull. Har dok inte fått svar ännu.
Nu är hon varken snorig eller hostig men idag var hon välldigt svullen över tinningarna. Annars ser hon pigg och fräsh ut.
Vad kan svullnaden bero på? Och ska jag våga sätta igång henne nu med smått skrittande?
Innan förkylningen kom så gick svullnaden ner när hon fick röra på sig.

Någon som har varit med om något liknande eller så?
/Nausea

Sv: Svullna tinningar

Kan vara ett tecken på att magen är i obalans. Man ser ofta den svullnaden på fånghästar.

Det där har jag också undrat. Min nordiskille fick anaplasmos (erlichia) i sommras och behandlades i 8 dagar plus att han fick smärtstillande några dagar efter. Han vart svullen runt tinningarna under en dag, såg det på eftermiddagen och dagen därpå var det borta. Men då kanske, det i mitt fall, är som Piraya skrivit - att magen var i obalans. Antibiotika är väl inte direkt snällt mot magen..

magen borde inte vara i obalans, hon står på ett lagom bete, inte kraftigt bete och hon är matglad.
Hon är pigg och glad i övrigt.

hmm, där fick jag en funderare iallafall. hon fick erlichia sommaren 06, och vad jag har hört så kan dom tydligen få ''bakslag'' senare i livet. kan det vara något sånt då?

22891522.jpg

Liknar det detta?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 823
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 872
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka