Svullna spottköttlar...??!

SandraM

Trådstartare
Kom till min häst på betet idag och han hade svullnat rejält i halsen. Han var ok när jag lämnade honom igår kväll på betet vid 20-tiden. Hämtade honom idag vid 17.30....

Ringde vet. och hon trodde var spottkörtlarna som svullnat och att det inte var någon fara... Detta var tydligen vanligt att de svullnade så mycket. Men jag skulle hålla honom under uppsikt och står i natt inne för att jag ska kunna kolla temp och se om han får i sig maten som vanligt..

Sedan att det kunde ta upp till några dagar upp till veckor innan det la sig igen, och jag skulle höra av mig igen om det var så att han började ömma när jag klämde på det svullna områdena...

Fler som vart med om det? Jag har vart med om att han svullnat lite i början av betet, men aldrig så här...

// Sandra

Sv: Svullna spottköttlar...??!

Det där har hänt min häst också, han fick enorma bulor, jag trodde att han hade minst en dödlig sjukdom ;)

Men det är tydligen vanligt när de står mycket med huvudet i backen, äter, pillrar omkring osv. Då kan spottkörtlarna svälla, det är ofarligt. Min såg normal ut efter någon dag bara. Men det återkommer emellanåt.

Tror inte alls att det är spottkörtlarna. Det brukar bara ske tidig vår.

Du menar längre ner ... på halsen eller hur?

Men det är tydligen vanligt när de står mycket med huvudet i backen, äter, pillrar omkring osv. Då kan spottkörtlarna svälla, det är ofarligt. Min såg normal ut efter någon dag bara. Men det återkommer emellanåt.

Det var precis så som veterinären sa igår när jag pratade med henne. Vårt bete har börjat "sina" så det blir fler ät timmar för att få i sig samma mängd mat, så hon trodde var därför...Så att det bara kommer i början av betet eller när gräsen börjar komma, var inte helt sant. Det kan även komma senare sa hon igår.

Han har stått inne i natt och han var nu lite bättre när jag tog in honom idag!!:) Så hoppas det går ner snart!! :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 175
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 173
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Mamma ringde nyss och var lite förtvivlad. Hennes hund (blir 11 år i november) hade fått något slags anfall sent i går kväll. Hade legat...
Svar
4
· Visningar
2 863
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka