Svullna senor, oförklarlig hälta, otrevlig veterinär

C

c-lina

Nu har det gått 4 dagar sedan en tjej i stallet ringde ut mig för att min häst var blockhalt på v bak. Samma morgon var vi ute och skrittade längs en ridstig med bra undrlag. Inga som helst tecken på hälta, inga sjukdomssym6tom. När jag åker ut igen så är hästen mycket riktigt ordentligt halt och vill inte stödja. Hon är väldigt svullen, rund om v bak. Inte påtagligt varm vare sig längs benet eller om hoven. Tycks inte särskilt öm när man klämmer och känner. Aningen puls. Tycks dock som att hon har ont högre upp längs benet, ingen svullnad dock, inget som tyder på att hon fått en spark eller liknande. Ingen feber, god apptit. Gradvis börjar hon stödja på benet och efter en minimal prommis går hon genast mycket bättre, fortfarande påtagligt halt dock.

Dagen efter ligger och ner med huvudet i backen i hagen, känner hur tårarna sprutar och paniken tar över totalt, skyndar fram till henne och inte förän jag är någon meter ifrån henne kikar hon upp. Hon reser sig direkt. Vill återigen inte stå på benet. Väldigt svullen. Men bara efter någon minut börjar hon använda benet igen. Ringer min dryga veterinär som viftar bort allt jag säger och menar på att hon "bara trampat snett i hagen". Ingen feber, inte varm, ingen påtaglig puls.

Hon sto med back on tracks över natten. Mycket bättre dagen efter, svullnaden halverad. I skritten ser hon ren ut, i traven markerar hon rätt kraftigt. Gick en prommis och hon gick på, tycktes mest allmänt utråkad för att hon inte fick springa. Släpper henne i hagen, när jag kommer tillbaka några timmar senare har svullnaden ökat lite igen, inte lika extremt som tidigare men tillräckligt för att jag ska ringa och tjata på vet. igen. Får till svar "ska du ringa ut mig för en hälta som blivit så pass mycket bättre på 3 dagar, nej vetuvad!" (jag som betalar?) Hon hade BOTen över natten igen och idag när jag kom så hade svullnaden lugnat ner sig avsevärt. Inte varm, inte öm vid beröring, ingen feber, ingenting. Går rent i skritten, knackig i traven, men inte så att hon självmant vill sakta av. Ska ner nu igen om ett par timmar och kika om svullnaden är tillbaka..

Någon som orkar läsa igenom den här romanen om en hälta, vad tror ni? Är det så konstigt att jag vill ha ut vet. att titta på henne ?? Svullnaden de första 2 dagarna var riktigt grov i mina mått mätt, hon var i princip rund runt benet.. Är så dålig på sånt här och kan inte andas ut förän jag fått ett proffesionellt utlåtande, trodde det var vad man hade veterinärer till ? :mad:

Sv: Svullna senor, oförklarlig hälta, otrevlig veterinär

Om inte veterinären har röntgen i bilen, så kan h*n väl inte göra mer än att konstatera att hästen är halt. Varför inte köra till klinik för ordentlig utredning istället? Nu har jag det lite lyxigt med klinik 3 km bort, men jag väljer mycket hellre det än att ta ut en hemma-veterinär.

Ring till en annan veterinär eller klinik, beskriv vad som har hänt och fråga om vad h*n tycker att du ska göra.

Håller med ovanstående.Ring till närmsta klinik och prata med dom.

Lägg absolut inte bot på en skada du inte vet vad det är! Är det en senskada ska den kylas, inte värmas, du förvärrar den tusenfalt om du värmer!

In till klinik tycker jag, om hästen är så pass halt.

Har du kollat igenom hoven på henne så det inte är en hovböld som ligger och spökar ?

Borde iof ha puls men hon kanske är så tjock att du inte känner den i benet ?
Mia

Ring till närmaste klinik och beställ tid för hältutredning. En veterinär som kommer ut kan ju ändå inte se om något är trasigt om han nu inte har portabel röntgen.
Din veterinär låter inte som någon jag hade velat ha ut i vilket fall om hen inte tar din beskrivning på allvar.

Jag hade inte använt bot på benet innan du vet vad som är fel, det kan göra mer skada än nytta. Gå inte heller promenader eller låt henne gå i hagen förren du vet vad som är fel. Vid en senskada tex så är det boxvila som gäller.

Ring kliniken nu så att du får veta vad felet är.

Hovböld var en av de första grejerna jag funderade över också, ingen erfarenhet av det, men tyckte det var lite mosägelsefullt när hon inte alls är varm, öm etc vid hoven.. men det kanske kan vara det ändå..

Då ska jag kasta BOTen åt h*** sålänge.. det som var det ända konkreta tipset jag fick av min vet... suck :(

Tycker att det var så konstigt att det kom från ingenstans, sen jättehalt, för att bli så mycket bättre över en natt? Vad kan hon ha hunnit gjort på så kort tid som ställt till med sån skada, utan några yttre skador..

Och ja, givetvis åker jag in till klinik om det är så, det är en bra bit och jag hade gärna velat få ut en vet. PÅ EN GÅNG, inte behöva tjata sig till det.. som första åtgärd.. någon proffesionell som sagt "gör såhär" då min hjärna upphör fungera när jag blir såhär orolig.. men tack för svar allihopa!

Tänk på att linda ALLA benen inte bara det som är svullet.....Annars kan hästen överanstränga sig i ett annat ben pga av all belastning flyttas dit när dom inte vill stödja på alla 4.....

Har lindat alla, men har fått div svar nu om att linda var en dum ide om det ev skulle visa sig vara en senskada :/

OM det är en senskada, d v s du verkligen har en banan på senan, ska hästen ABSOLUT INTE röra sig. Boxvila. Utan tvekan. En senskada tar långt tid att läka ut, och att hästen får röra sig under läkningen gör det betydligt värre, väldigt fort. Från månader till år av läkande.

Boxvila, samtal till klinik och försök få en akuttid om du verkligen misstänker senskada. Att hålla på att amatörbehandla innan man vet vad det är man har att göra med, är också ett bra sätt att förvärra skador. Avvakta utlåtande, men som sagt; misstänker du senskada kan det bli betydligt värre om du låter hästen röra sig.

OM det är en senskada, d v s du verkligen har en banan på senan, ska hästen ABSOLUT INTE röra sig. Boxvila. Utan tvekan. En senskada tar långt tid att läka ut, och att hästen får röra sig under läkningen gör det betydligt värre, väldigt fort. Från månader till år av läkande.

Fast att det är så extremt viktigt att hålla hästen stilla under sånna skador stämmer inte, jag hade min häst ute i stor hage under hela konvalecenten plus skrittad en timma om dagen och nu håller senan bra, även läkningen gick otroligt bra, men långsamt. Veterinären jag hade sa mer att det är bra att hästen faktiskt inte står helt still under läkningen.

Men nu var min häst inte särskillt halt i början ens och skadan syntes inte förutom att senan var en aning förtjockad. Så visst, allvarliga senskador ska hästen säkert ha boxvila men det finns så otroligt många olika typer av sånna skador. Men min häst blev bra av kyla en gång per dag efter skritten och efter det BoT på.

Men en tydligt halt häst som ömmar ska ju hållas stilla oavsett innan man vet vad som är fel.

Har lindat alla, men har fått div svar nu om att linda var en dum ide om det ev skulle visa sig vara en senskada :/

Blir hästen bättre av det, svullnaden försvinner osv så är det bra att linda. Svullnen gör att det inte går att kolla med UL om du nu skulle åka in. Det är svårt att se en skada med en så stor svullnad.

Jag har också fått rådet av vet. att kyla först sen sätta på lindor för att öka på blodcirkulationen så att svullnaden försvinner. Kylan hjälper endå inte om skadan inte är väldigt ny. Däremot så hjälper kylan att öka på blodcirkulationen som är viktig för att svullnaden ska försvinna för den skadar en hel del.

Eftersom hästen blivit så pass mycket bättre på dessa dagar tycker jag att du kan ta det lite lugnt. Jag förstår mkt väl att du hade velat ha ut en vet, men att lasta hästen i det här läget känns omotiverat. "Läkningen" går åt rätt håll och man gör inte en hältutredning som ngn föreslår på en häst med en akut skada. Om bot hjälper så gör de just det, hjälper alltså. Så fortsätt du med det.

Men vad är det för en loj vette du har!? Om h*n inte prioriterade ert fall en dag som kanske var körig med flera akutresor kan jag ju begripa, men sen?

Om jag var praktiserande veterinär skulle jag akta mig ngt oerhört för att ge såna råd på en tråd via ett internet forum på en skada som nämner senor som jag aldrig sett. Inget illa ment, utan genuint nyfiken: hur vågar du?

Boxvila, samtal till klinik och försök få en akuttid om du verkligen misstänker senskada. Att hålla på att amatörbehandla innan man vet vad det är man har att göra med, är också ett bra sätt att förvärra skador. Avvakta utlåtande, men som sagt; misstänker du senskada kan det bli betydligt värre om du låter hästen röra sig.

Jag håller med dig om faran med att amatörbehandla. För att inte skrämma TS och andra mer än nödvändigt kan det vara bra att komma ihåg att det är skillnad på senskador och senskador. Vilken typ av skada TS häst har vet vi ju inte och inte hon heller så ur det perspektivet är ditt råd klokt.

KL

Jag åker alltid till klinik och röntgar när min häst hittat på bus i hagen alternativt blivit utsatt för practical jokes av en hästkompis som inte slutade så bra...
Visst det kostar ett par tusenlappar, men man får svar direkt och framförallt hjälp direkt vilket innebär att man i det långa loppet kan spara tiotusentals kronor.
En tumregel jag brukar köra med är att om en svullnad inte går ner på 1-2 dagar åker jag till klinik oavsett skada. Jag baltar inte med en massa medikamenter/lindor om det inte är en uppenbar sårskada varpå jag rensar och förbinder. Annars låter jag det vara och promenerar med hästen 3 gånger dagligen för att se om något förändras drastiskt i rörelsemönstret.
Om jag misstänker halkskada eller sparkskada åker jag dock alltid till klinik och röntgar oavsett om hältan skulle försvinna. Jag vill ha full koll på vad som hänt (och inte hänt) i kroppen på mina hästar.

Jag resonerar som så att hellre en gång för mycket än en gång för lite hos kliniken. Hittills har jag klarat mig väldigt bra från komplikationer pga skador med denna taktik.

Efterhand lär man sig ganska bra vilka skador som initierar ett besök på klinik och vilka som inte nödvändigtvis behöver göra det. Men spark och halkskador är otroligt lömska och problemen kan uppträda långt senare om det visar sig att hästen vridit om något i en led och som inte visat sig förrän långt senare. Sådant kan man ju rätta till hos veterinär eller kiropraktor/ET beroende på grad. Men då måste man ju hitta det först och då är kliniken väldigt bra att åka till.

Om jag var praktiserande veterinär skulle jag akta mig ngt oerhört för att ge såna råd på en tråd via ett internet forum på en skada som nämner senor som jag aldrig sett. Inget illa ment, utan genuint nyfiken: hur vågar du?

Detta är ett diskussionsforum och inte min arbetsplats. Snälla nån. Passar det dig bättre om jag håller käft? Hur tror du veterinärer vågar ge råd till en namngiven person per telefon?

Nä jag är mest fascinerad över om man är utbildad veterinär och så tvärsäkert vågar säga att det säkert inte är en senskada så använd BoT om det känns bra. Du brukar väl också förfasa dig över konstiga råd som kommer här emellanåt i trådar?

Jag har inte sagt att det inte är en senskada. Jag har konstaterat att eftersom BoT hjälper mot svullnaden kan det inte vara helt fel och på beskrivningen tolkar jag det också som att hästägaren kan ta det lite lugnt, dvs inte kasta sig iväg till klinik med en häst som 1) inte borde stå någon längre stund i transport och 2) ändå inte går att ultraljuda i det akuta skedet pga svullnaden.

Hur kan du rekommendera någon med en evetuell fissur att lasta i vanlig transport för färd till klinik? O ja just det, ingen skriker att du är veterinär så fort du gör ett inlägg och då är det ok att ge vilka råd som helst.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 757
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 166
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 682
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 330
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka