Svullna senor i alla ben efter natt i box

M

Myrinda

Min häst är inte halt och är vanligt vis aldrig svullen eller varm i senorna. Jag rider nästan alltid på eftermiddagen och då är senorna som sagt jätte fina. Men när jag tog ut hästarna i går morse, som mamma brukar göra så tyckte jag senorna var jätte svullna.
Min fråga är nu om senorna svullnar lite efter en natt i box.:confused:

Myrinda

Sv: Svullna senor i alla ben efter natt i box

Det är inte senorna i sig som svullnar, utan cirkulationen i benen är sämre när hästen står stilla i box=slaggprodukter kan inte transpoteras bort och hästen blir ofta svullen i benen. Försvinner svullnaden relativt fort när hästen blivit riden/utsläppt i hagen efter att ha stått i box, så är det ingen fara.

Svullen i senan = klassisk banan? Då är det verkligen inte att rekommendera att släppa ut hästen!!

Menar du vanliga gallor eller tjocka ben, är det normalt ingen fara utan rätt vanligt.

Det är inte senorna i sig som svullnar, utan cirkulationen i benen är sämre när hästen står stilla i box=slaggprodukter kan inte transpoteras bort och hästen blir ofta svullen i benen. Försvinner svullnaden relativt fort när hästen blivit riden/utsläppt i hagen efter att ha stått i box, så är det ingen fara.

Låter vettigt, då vet jag var det är iaf :) Tack

Om hästen är svullen vid hasorna då? Liksom på sidorna.
Ingen hälta, inte ont, inga symptom alls.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
603
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka