Svullna lymfskörtlar

M

Matilda_o_Bonita

Upptäckte ikväll vid kvällsfodringen att mitt 5 åriga sto är svullen i lymfskörtlarna eller vad dom heter, alltså strax bakom ganascherna, på båda sidorna. Inte hypersvullen, men helt klart svullen. Läste i någon tråd tidigare att det kan bero på att det kommer pollen i luften nu. Vad tror ni? Kan det vara pollen eller är det något annat? Kunde bara kommer på två tänkbara orsaker som kan ge svullna lymfskörtlar, pollen och kvarka, men kvarka är väl rätt ovanligt och brukar väl märkas redan innan lymfskörtlarna svullnar?
 
Sv: Svullna lymfskörtlar

hade samma problem i vintras med min häst...ena dagen var han svälld och andra dagen var det helt nere..Har du kollat tänderna? Min hästs svullnader försvann när vet hade vart ut och kollat tänderna...Kolla om tänderna är vassa för är dom det kan h*n gå och samla mat som en hamster för att skydda kinderna, det var så min gjorde.....
Hoppas att det går bra
 
Sv: Svullna lymfskörtlar

Jag vet en häst som varje vår blev så, när gräset började komma men var väldigt kort så han måste gnaga liksom för att kunna äta gräset, om du förstår jag vad jag menar? :angel:

Vet inte om det stämde, men ägaren sa det. FAst då är det nog antagligen inte ljust lymfkörtlarna som blir svullna, utan nått annat tror jag, men svullnaden var precis där.

Just svullna lymfkörtlar kan tyda en infektion.
 
Sv: Svullna lymfskörtlar

Kan juh som sagt va tänderna som någon annan tidigare nämnde.
Fick själv uppsvullna lymfor när jag hade massa sår i munnen efter ett tandläkarbesök, så då borde en häst också kunna få det tyvärr?
 
Sv: Svullna lymfskörtlar

Så då är det alltså läge att låta veterinären kolla i mun på henne låter det som. Ska avvakta ett par dagar och kolla om det går ned, gör det inte det ska veterinären får komma ut och ta en titt på henne.
 
Sv: Svullna lymfskörtlar

Det är inte Lymfkörtlarna som svullnar, utan spottkörtlarna.
Det händer ofta på våren, när hästarna försöker få i sig de små fjuttiga första gröna stråna. De får då i sig lite annat jord o krafs.

Lymfkörtlarna sitter un der/ emellan ganascherna, högt upp.
 
Sv: Svullna lymfskörtlar

Aha, då är det spottskörtlarna, visste att lymfskörtlarna satt i det området en var inte säker, tack för upplysningen.:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 477
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 343
Hästvård Hej! Har en 16-årig varmblodsvalack som har fått förstorade lymfknutar mellan ganascherna och bakom ganascherna. Den mellan har spruckit...
2
Svar
32
· Visningar
3 275
Senast: mellis98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp