Svullna lymfkötlar på föl

iafia

Trådstartare
Jag har en fölunge på nu 4 månader. Hennes lymfa knölar mellan ganascher är vissa dagar svullna och lite hårda och kan nästa dag vara nästa försvunna och mjuka. Hon är vaccinerad och fått stelkramp. Är pigg och glad, äter bra och dricker på från mamman och vattenhinken. Är det något att oroa sig för? Någon som har erfarenhet om de små och liknande "problem"?:confused:

Sv: Svullna lymfkötlar på föl

Lymfknutorna mellan ganascherna reagerar ofta vid insektsbett och dylikt. Är fölis pigg och glad, feberfri, har god aptit och inget näsflöde behöver du sannolikt inte oroa dig. Men var extra observant de kommande dagarna.

Min häst fick så när hon var runt 1 år och då fick hon penicillin i en vecka eller nåt, för hon hade en mindre infektion.

Dessa körtlar är ganska ofta något svullna på henne nu också men hon är inte påverkad alls... extra svullna var de för ett tag sen när det var mycket myggor och knott.

Det är ganska mycket mygg och knott där hon står, vi får hoppas på det. Hon har varken närflöde, hosta eller nåt täcken på kvarka eller nån förkylning.

de kan också få svullna lymfor när de sätter tänder , inte helt ovanligt.. :-)

Min häst var oxå mycket svullen under ganascherna tillslut ringde jag ut vet. för att det inte blev bättre. Han hade då någon form av streptokocker och behandlades med penicillin. Han blev mycket bättre, men så bara en dag så hittades han avliden i hagen. Jag vet inte vad som hänt eller om det är så att infektionen kan ha spridit sig till hjärtat eller liknande.

Han var för övrigt precis som vanligt, pigg och glad, åt och drack som vanligt! Hade aldrig feber eller nosflöde.

Tänkte bara dela med mig. Första vet. jag pratade med tyckte att det inte verkade så farligt. så väntade lite och det gick ner en aning, men det kom sedan tillbaka och jag ringde igen. då kom de ut och tog prover och visade då detta...

mvh
Sandra

Usch, vad tråkigt! Var det en unghäst? Nu blir jag också lite orolig över min lilla åring som ibland varit lite svullen mellan käkbenen.

Min häst var oxå mycket svullen under ganascherna tillslut ringde jag ut vet. för att det inte blev bättre. Han hade då någon form av streptokocker och behandlades med penicillin. Han blev mycket bättre, men så bara en dag så hittades han avliden i hagen. Jag vet inte vad som hänt eller om det är så att infektionen kan ha spridit sig till hjärtat eller liknande.

Han var för övrigt precis som vanligt, pigg och glad, åt och drack som vanligt! Hade aldrig feber eller nosflöde.

Tänkte bara dela med mig. Första vet. jag pratade med tyckte att det inte verkade så farligt. så väntade lite och det gick ner en aning, men det kom sedan tillbaka och jag ringde igen. då kom de ut och tog prover och visade då detta...

mvh
Sandra

Var han öm när du klämde då eller?

Nää, han var inte ung. Men Veterinärena jag pratat med har hela tiden sagt att det inte var någon fara, de satte diagnos utan att tittat på hästen. De vela inte ens åka ut och kolla honom. Men hittade tillslut en som kom och sa att han absolut måste behandlas. kvarka prov togs oxå, men det var negativt. Streptokockerna han hade skulle vara penicillin känsliga.

Han blev hela tiden bättre och jag trodde han var på väg att bli återställd. Men så blev inte fallet. Han var inte öm heller... Han var precis som vanligt hela tiden.

Nää, han var inte ung. Men Veterinärena jag pratat med har hela tiden sagt att det inte var någon fara, de satte diagnos utan att tittat på hästen. De vela inte ens åka ut och kolla honom. Men hittade tillslut en som kom och sa att han absolut måste behandlas. kvarka prov togs oxå, men det var negativt. Streptokockerna han hade skulle vara penicillin känsliga.

Han blev hela tiden bättre och jag trodde han var på väg att bli återställd. Men så blev inte fallet. Han var inte öm heller... Han var precis som vanligt hela tiden.

Behandlades det med antibiotika då? Sulfa?

Han fick Finadyne och penicillin. De hjälpte ju, men det tog kanske för lång tid innan han fick hjälp. Så att hela infektionen spred sig, det är vad jag tror i alla fall!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka