Svullna lymfknutor men blir inte klok på det

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen stod på seminstation en vecka i början på juni. Tog med sig något förkylningsvirus eller liknande därifrån. Svullna lymfknutor mellan ganascherna, gult snor, hosta och otäcka munsår men ingen feber att tala om, låg på 38.5 ett tag bara. Läkte ut utan behandling på ett par veckor (blev succesivt bättre och bättre) men de förstorade lymfknutorna var kvar. Tänkte att jaja det berodde på något annat då.

Opererade ögat på Ultuna och stod där 14 dagar i början på september. Visade vet lymfknutorna vid ankomst, men han tyckte att det nog inte var ngt att oroa sig för eftersom de var oömma, hon inte hade sjukdomssymptom etc, och de kunde bli sådär på sommaren. fast tyckte det var knepigt att det kvarstod så långt efter.. Fick efter operationen ganska sjyssta doser penicillin (geepenil) bland annat. och direkt gick lymfknutorna ner. Jag tänkte att 'jaha, det VAR nåt skit ändå, men det försvann av PC:t'

Efter två veckor på Ultuna stod hon 1 v på konvalescensstall, och när jag hämtade henne därifrån var lymfknutorna förstorade igen? Vad fan?? Dagen efter hemkomst (dvs igår) ställdes hon på livmodersammandragande och Hippotrim mot de flytningar hon fick efter att en vecka tidigare kastat sitt föl på Ultuna. Idag är lymfknutorna normala igen???

Jag begriper inte ett smack??

Sv: Svullna lymfknutor men blir inte klok på det

Min gissning är att du har något skit i hästen, som är känsligt för antibiotika men inte så känsligt att en kort kur räcker utan skiten blommar upp igen när kuren är slut. Hade för en del år sedan en häst som fick sprutas i 3 veckor med ethacilin innan en infektion gav sig och höll sig borta. Hade det varit jag som haft denna häst så hade jag kört ett race med prover och försökt få napp på vad det handlar om.

Jo kommer det tillbaka efter hippotrimkuren så ska jag se till att det tas blodprov + ev prov på knutorna. Så får vi se vad fasiken det är.

Fast jag vet inte om 2 veckor med geepenil i hög dos är kort kur? Men vissa saker kan ju vara envisa som synden, och dessutom resistena mot diverse antibiotika.

Himla knepigt dock att hon inte har ett endaste litet symptom på någonting, därför jag trott att dte berott på betet eller något att det inte gick tillbaka. Men fick ju en tankeställare när de försvann på PC (men var faktiskt inte övertygad att det berodde på just PC:t eftersom att betet ju försvann i samma stund och hamnade på Ultuna. Men kom tillbaka när hon kom till konvalescensstallet. Men när de försvann av Hippotrimmet nu så föll betesteorin helt).

Men ska bli intressant att se om de kommer tillbaka. Och om det gör det ska det bli väldigt intressant att få veta vad det är..eftersom det som sagt inte finns ette nda symptom (ingen trötthet eller någonting)

Har under sommaren sett samma sak hos några av hästarna, någon har hostat litegrann, lite snuva, men inga andra symtom. En fick pencillin pga skada, svullnaderna minskade, men kom tillbaka. Vet har tyckt att vi ska avvakta.

För ett par veckor sedan blev femmånadersfölet hängigt, hostigt och snorigt, tog då prover, och det visade sig vara Streptococcus zooepidemicus. Vi vet inte, men det kan vara det som har spökat och hoppat runt bland hästarna. Lilleman visade hög feber vid ett tillfälle, dagen efter låg han normalt, så hade jag inte tempat just den kvällen, hade febern inte upptäckts.

Dock så har inte någon av mina haft böld som spruckit, vilket kan vara fallet med denna bakterie enligt vad jag läst (falsk kvarka).

Tycker det känns lite obehagligt att svullnaderna inte försvinner, om det inte blir bättre inom den närmaste tiden, testar jag allihop. Just nu har jag stallet "isolerat", för att inte bakterierna ska spridas vidare.

Subklinisk infektion i de övre luftvägarna. Så länge hästen inte har några symptom eller knutorna ömmar finns ingen anledning att göra något, reaktionen tyder ju bara på att immunförsvaret är aktivt och håller infektionen i schack. Jag antar att övriga palpabla lymfknutor är ua?

Subklinisk infektion i de övre luftvägarna. Så länge hästen inte har några symptom eller knutorna ömmar finns ingen anledning att göra något, reaktionen tyder ju bara på att immunförsvaret är aktivt och håller infektionen i schack. Jag antar att övriga palpabla lymfknutor är ua?

Fast även symptomlöst så kan det väl inte vara nyttigt att ha infektionen hela tiden? Och immunförsvaret borde väl klara av att bekämpa infektionen helt tycker man (vilket det ju inte gör?)

Alla andra lymfknutor är UA ja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka