Svullna kotor på morgonen....

F

Fortfarande Grevinnan

Vårat 16-åriga halvblod har det varje morgon, bak....
Hon är inte igång utan går bara i hage.
Tips???

Sv: Svullna kotor på morgonen....

Hej!

Min häst får det när hon står inne på natten, pga dålig blodcirkulation. Jag lindar med boT-paddar och det hjälper.

Försök att ha hästen ute så mycket som möjligt, och när den är inne; hjälp bloccirkulationen lite på traven genom att linda.

Får man fråga varför den inte rids?

lycka till

Har det alltid varit så här eller har det kommit nu? Min häst blir alltid lite svullen i benen precis när jag tar in henne efter betet och börjar vänja på kraftfodret. Jag lindra ri ett par veckor och senan brukar det ge sig.

Pratade med hovis idag och han sa -Bort med havren!!!!
Varför hon inte rids???
Hon är precis nyköpt och ska vara i avel, inte riden på åtta år utan har bara varit avelssto.
Men visst har jag varit ute och skrittat lite och hon ska väl få skogsluffa tills hon blir "riktigt dräktig" och sen ska hon få vara mamma.

Mitt 14-åriga halvblod är svullen i kotorna bak på morgnarna, värre efter hårdare träning. Men precis när jag fick henne (drygt två månader sedan) var det mycket värre, och då gav jag henne helhavre. Bytte till krossad havre (fortfarande samma mängd) och det blev mycket bättre. Har ingen förklaring till varför men bättre blev det. Nu har jag dessutom tagit bort hennes betfor vilket har gjort det ytterligare lite bättre.

Har prövat att linda hennes ben vissa nätter, men tycker inte det har gjort så stor skillnad. Kanske skulle göra det i längden, men jag har ingen som tar av dem på morgnarna så det går inte.

Ullis

Prva mad att linda med Back on Track paddar! OBS ha dessa på bara par timmar och öka succesivt ( aldrig längre än 12 timmar )! Dessa vidgar blodkärlen i benen och ökar därmed blodcirkulationen. Annars har jag sett att det finns praktiska stödbandageskydd på Hööks ( dessa slipper man linda )!
Lycka till!

Min 26-åriga gamla tant hade alltid svullna bakhasor förr i tiden.
Hörde talas om Glukosamin som jag började ge henne.
Det blev ganska bra, men upptäckte senare det superbra foder tillskottet MSM. Nuförtiden är hon jättefin i benen.

Och vart köper man det???

Tror på din hovslagare. det e lite onödigt att ge henne havre om hon bara står, skrittas lite. Svullnaden kommer av dålig blodcirkulation som andra skriver men även av protein överskott.
Börja med att pröva ta bort kraftfodret... e mitt råd

Jo det är säkert jättebra med back on track, men som jag skrev kan jag inte ha henne lindad varje natt då det inte finns någon som kan ta av henne lindorna poå morgnarna.

Ullis

Här är deras hemsida!
Under återförsäljare kan du hitta vart det säljs.
Personligen köper jag det i en hälsokostbod som jag har hittat.
De säljer den som är avsedd för människor, men det är exakt samma preparat - det är bara förpackningen som är lite mindre till människor.
Det är lite lättare för mig att få tag i den då.

Mari

http://www.ion-silver.com/index.htm

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV