svullna Ganscher

HH_gullet

Trådstartare
Hej, min häst har svullna ganacher ( tror inte det är rättstavat) men det som sitter mellan huvuder och halsen, men han är mest bara svullen på ena sidan vad har det med att göra? nått som är farligt? han har varit svullen sen i går på dagen,

:confused:

Sv: svullna Ganscher

Hade ute vetrinären för detta på våra hästar(alla tre) för några år sen. Tydligen var det ingen fara, men uppkom oftast då på våren när hästarna käkar mycket rötter o sånt innan gräset börjar växa ordentligt.
Hästarna hade inte ont av det, vi höll koll på dom och vetrinären var ju inte heller alls orolig. Det försvann när gräset kom fram mer ordentligt.

Mitt arabsto brukar få det på våren ibland. Hon är så glupsk så hon går och betar i det lilla lilla som kommer upp och då blir hon liksom överansträngd strax bakom ganashen. Om hon står inne och inte använder käken på några timmar går det ner :D Vet ej om det är det som skett med din, men jag har samma problem varje år. Om hon ska tränas får hon stå inne i typ 2 h innan så det lägger sig. Det uppkommer bara på våren kan jag säga och jag har inte fått annan förklaring.

Min häst brukar svullna där när han fått i sig något olämpligt i hagen, under häst och vår när han går och letar mat...

Inget ovanligt nu när hästarna går och betar på det lilla gräs som finns, tror det är spott körteln som blir överansträngd av att producera saliv till allt betande.

Det du skall tänka på är att din häst inte har samma frihet i ganacherna som vanligt så dess möjlighet att gå på tygeln minskar något så kräv inte för mycket av din häst när den kommer in svullen.

Oftast går svullnaden ner efter att hästen varit inne någon timme och ätit och druckit som vanligt.

/B

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat