Svullna framknän

Jaybird

Trådstartare
Vet ej om det är riktigt rätt ställe att sätta frågan på, men jag prövar.
Har en ardennerhingst hemma, 18 år, tipp-top hälsa och som är godkänd för avel.
Han går på lösdrift hela vintern med sitt sto, gillar ej att va ensam. Han är en riktig utehäst, klarar inte att stå på stall, då han svettas ihjäl.
Dom har alltid fri tillgång till stråfoder (hösilage) och stödfodras extra med kraft och betfor för att inte falla ihop i hull, och dom behöver det för att hålla sin värme.
Men i år har jag märkt att hingsten blivit väldigt tjock i sina framknän. Han har inte ont, haltar inte och är inte varm eller öm. Bara tjock.
Detta uppkom nu den senare tiden (typ januari) och jag drog ner på kaften, och har även slutat ge honom alls. Endast betfor och strå. Har hört tidigare att hästar kan få tjocka ben av foder eller halm.
Nån som vet vad detta kan vara??:confused: Och ev åtgärd?
Tacksam för svar.:bow:

Sv: Svullna framknän

Ligger inte problemet i yttre faktorer som tex, en felaktig skoning el, yttre trauma. Så kan det vara helt vanliga gallor. Jag har själv höga back on track på min häst just för att kunna täcka knäna. Eller prova lite olika liniment och se om någont sånt avhjälper. Svårt att säga vad orsaken är såhär. Men är det som du beskriver att han bara är svälld "utan orsak" skulle jag först och främst prova BoT, eller liniment för att öka blodcirkulationen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Piek
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 017
Senast: kickikompis
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur