Svullna ben!

Mysaan

Trådstartare
3 av 4 ben var extremt svullna på min häst i gårkvälls.
De var nästan 3 dubbla mot vad de brukar vara. Bakbenen var värst.
Ingen puls ingen ömhet.

Hur som helst tog jag in och linda honom och han fick stå uppstallad i natt. Det som hänt de senaste dagarna mot vanligt är:

1. Han har stått uppstallad 2 nätter pga att lösdriftskompisen var borta. När han stod på stall jämt kunde han vara lite svullen i bakbenen på morgonen. Nu var detta på kvällen vid 20.00. Han hade alltså varit i hagen 12 timmar.

2. Han började få lite kraftfoder dagen innan uppstallningen pga att silaget inte täcker proteinbehovet längre. Inga större mängder utan ca 0,5 kg av ett fullfoder.

3. I torsdags dagen innan han blev installad så tömkörde jag honom på volt för första gången sedan igångsättningen för 3 månader sedan. Höll på ca 20 minuter. Tycker ändå att han borde visat besvär av det redan på fredagen eller lördagen om han blivit överansträngd.

Så vad tror ni att det kan bero på? Har inte svullnaden gått ner till i morgon så kommer jag kontakta veterinären. Men eftersom han inte ömmar eller har puls och går normalt så känns det inte som att jag behöver ringa ut dem på akuttid. Men ni får gärna säga vad ni tycker.

Sv: Svullna ben!

Jag hade gått ut och promenerat med honom. Om svullnaden går ner av det kan man ju anta att den berodde på stillaståendet i boxen.

Jag hade en häst förut som alltid svullnade lite varje natt, utom när hon gick ute.

Min svullnade när han stod installad. Men nu stod han installad ett par nätter i julas och svullna inte. Han stod installad nu 2 nätter då men normalt så brukar svullanden gått ner till kvällen och nu hade han alltså stått ute 12 timmar innan han vart svullen. Blev utsläppt vid 08.00 i morses och jag ska snart åka och kolla hur han ser ut tänkte jag.

Jag har lite svårt att tro att det beror på att han stått uppstallad eftersom han var svullen på kvällen.

Ja, om han svullnade före installningen så håller jag med dig om att det är skumt. Jag missuppfattade nog ditt inlägg! Men jag hade nog oavsett promenerat honom och sett vad som hände.

Ska försöka förklara lite bättre.

I fredags kväll vart han installad. Lördagen mitt på dagen var han jättefin i benen och jag kände lite extra noga just för han brukar bli lite svullen vid uppstallning.

I går söndag hann jag inte åka ut förräns vid 20.00 på kvällen och då var han supersvullen. Han hade blivit utsläppt vid 08.00 på söndagen så han hade svullna ben trots att han varit ute i 12 timmar.

Får hoppas att han inte är så svullen i dag. Stod lindad i natt. Ska promenera med honom lite i dag när jag åker upp så får vi se. Han gick normalt igår och ingen puls eller ömhet.

Märkligt... då har jag slut på ideer. Men det finns säkert ngn annan som kan vara bussig och komma med tips!

När jag var upp mitt på dagen så var det bara lite svullnad kvar i bakbenen. Tog en promenad och han trampa på så fint. Han får gå ute i natt så får vi se hur benen ser ut i morgon.

När en häst får en lymfangitliknande svullnad i flera ben samtidigt är det första man misstänker någon specifik infektion. T ex ger vissa viroser, t ex abortvirus, dessa symptom (ofta före febertoppen) liksom anaplasma (tidigare ehrlichios).

Ibland kommer sedan andra symptom, ibland förlöper infektionen subkliniskt och de svullna benen är det enda man ser.

När en häst får en lymfangitliknande svullnad i flera ben samtidigt är det första man misstänker någon specifik infektion. T ex ger vissa viroser, t ex abortvirus, dessa symptom (ofta före febertoppen) liksom anaplasma (tidigare ehrlichios).

Ibland kommer sedan andra symptom, ibland förlöper infektionen subkliniskt och de svullna benen är det enda man ser.

Så vad ska jag titta efter för symtom? Svullnaden i bakbenen är nästan helt borta och i fram helt borta. Han såg lite trött ut i dag men ingen feber eller så. ehrlichios hur allvarligt är det? LÅter mycket allvarligt i alla fall.

hm, jag ska berätta om min erfarenhet med mystiska svullnader:

mitt sto köptes i september 07. nä det var dags att komma in om natten i november var hon inte svullen om benen.
i januari en morgon var hon svullen om ett ben, fick stå inne ifall det var gaff.skada.
Nästa dag var frambenen tjocka som telefonstolpar! kroppen var som ett maffigt halblod, trots att hon är en liten spinkig räka. hon fick gå ut och svullnaden försvann lite. efter nästa natt var hon likadan om benen, de var så svullna så hon inte hade en mm mellanrum under bringan!
hon fick fynadyn, försvann lite.
hon fick hoppa ut på lösdrift, då försvann svullnaderna mycket, mne var fortfarande svullen om benen i ca en månad. svullnaderna vandrade runt i kroppen, ena dagen huvudet, nästa bakbenen, nästa kroppen. osv.
Nu är svullnaderna helt borta, men det tog två månader.
Klinikvetten har aldrig någonsin sett detta förut, och han var konsulterad hela tiden, plus att pappas tjej är veterinär och tittade till henne hela dagarna.

den enda anledningen vi kan komma på är att det var en gammal infektion som har legat och lurat, sen när vi tränade hårt retades den och bröt ut, kraftigt.
så mystiska svullnader finns.

Min häst har haft endel mystiska svullnader innan.

Ska hålla koll på det så får vi se. Hra inte svullnaden gått ner mer till i morgon så får jag ringa till vet och se vad de säger.

Det kan inte vara nån typ av allergi? Typ av fodret?

Tveksamt! Han går på samma grovfoder som han gått på hela hösten/vintern och kraftfoderet han fått är samma som han gick på i somras. Men jag ska helt klart kolla upp kraftfodret så det inte är något konstigt med just den säcken.

Han har inte fått något kraftfoder sedan i söndags morse nu för säkerhets skull.

fast det kan vara nån ynka liten växt som smygit sig in på åkern och hamnat i balen som hästen inte tål...

dte trodde vi om min häromdagen när hon kom in och såg ut som en hamster :eek:
enormt svullen på ganascherna.

nej då, jag har inte alls en problemhäst! :angel:

Håll koll på temp, snuva etc och låt hästen vila ett tag. Det kan vara idé att ta ett blodprov om 3-4 veckor för att kontrollera ev antikroppar mot anaplasma, alt ta ett prov redan nu för att ev påvisa organismen i blodet.

Eller så låter du hästen vila någon vecka, sätter igång och ser vad som händer. Verkar den trött och håglös - tillkalla vet, annars rid på som vanligt.

Det rör sig inte om en allergi, det yttrar sig inte så.

Tempade i dag 37,3. Låter lite lågt och jag är osäker på om min temp fungerar riktigt. Ska in till stan i morgon och då ska jag till apoteket och köpa en riktig hästtemp.

Annars var han piggare i dag. Villigare till att bli kelad med och försökte äta upp grimskaftet och busade lite. Nu är det bara lite lite svullet i ena bakbenet och det är hans problemben så jag är inte förvånad att det sitter lite svullnad kvar där.

Är det helt fel att ta en promenad vid hand i morgon? Han blir så deppig när han inte får göra något så allt blir nästan värre då.

Min häst har blivit jättesvullen i bakbenen vid två tillfällen, ena gången tror jag att han ätit rotfrukter i hagen och andra gången vet jag inte. Men det sitter i några dagar och sen är han som vanligt.

Promenerar jag med honom går svullnaden ner och BoT paddarna har hjälpt.

Varken jag eller vet vet varför han fått det....

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 611
Senast: super
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 784
Senast: svea
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 725
Senast: prallan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat