svullna ben

Vår_Vinter

Trådstartare
har nyss börjat ridit en häst. och efter ridpassen så blir benen lite svullna o varma (framförallt bak) o på insidan.
Dock haltar hon inte, o verkar inte ha ont.

Hon har inte blivit regelbundet riden förut, utan då o då i veckan.
Vi tänkte på att det kanske berodde på att blodcirkulationen inte var så jätte bra (dock går hon ute iaf 9 tim/dag).

De är bara då hon blir riden, tänkte även på att det kunde bero på hovarna.
Vi har ingen aning vad det kan vara, för dagen efter så brukar svullnaden gå ner, så de varar inte länge, utan bara kommer efter ridpassen.
Då ska tilläggas att det är inga jobbiga pass, idag skrittade vi i skogen o red på åkern,o lite trav.

Någon med samma problem elelr bara har något förslag?

//EE

Sv: svullna ben

är pålle gammal och/eller tung i modellen ?
många äldre hästar och tyngre, kan må "bättre" om man lindar på natten och/eller efter arbete.!
hon kanske behöver bakskor(om hon inte redan har det)!!!!

hillevie skrev:
är pålle gammal och/eller tung i modellen ?
många äldre hästar och tyngre, kan må "bättre" om man lindar på natten och/eller efter arbete.!
hon kanske behöver bakskor(om hon inte redan har det)!!!!

hon är 10 år. inte speciellt tung, ser ut som ett halvblod i kroppen.
Lindar under arbete, o använder liniment efter.
Bakskor har hon redan. skodd helt om.

//EE

Jag skulle också säga bakskor, men om hon redan har det så..
Lindar du varje gång du rider?
Mitt sto hade svullna ben hela sommaren o hösten, jag var väldigt noga med att linda benen varje gång vi red. Och om de va extra svullna någon dag lindade jag med alsolbandage.
Nu är svullnaderna borta helt..

Prova att ha på kylsalva eller kylspray efteråt! Har hästen benskydd eller linda?? En del hästar kan svullnaden minska på om man lindar benen under ridturen (Dock inte hårt!!). Hästen kanske går konstigt och sparkar sig själv eller liknande?

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama