svullna ben!!!

S

__Sara__

kom till stallet i morse och såg att min häst hade jätte svullna ben...alla fyra ben va lika stora som knäna ungefär..! kände på dom och han har absolut inte ont av det... han haltar inte heller. men det kånstiga är att svullnaden går ner så fort han ha gått i hagen i en timme eller två..! tänkte avvakta och se om det bli varre eller bättre ..då får man såklart tillkalla vetrinären.. men börja tror att det är för att han kanske ha dålig blodsirkulation i benen så när han står i boxen så svullna benen för han rör inte inte lika mycket på sig..!det är iaf en tiori... va tror ni det låter som.? tacksam för svar..?:smirk:

Sv: svullna ben!!!

Låter mer som överutfodring/reaktion på nytt foder/pillat i sig nåt h*n inte tål.

Om benen inte är jättevarma skulle jag dra ner lite på kraftfodret och ut och gå ett par dagar. Det ger sig nog. Annars måste du såklart ringa vet.

låter som dålig blodcirkulation. se till att h*n rör sig mycket... sen som ovan skriver..nytt foder/för mycke foder?

Min hast far oxa svullna ben nar han star inne, inte sa tjocka som knana med de ar alltid lite svullna efter natten och det gar over sa fort han kommer ut i hagen eller far rora pa sig.

ja tycker det låter som om att den fått för mkt proteiner i maten...kolla över krafftfodret o dra ner på prote.. min häst hade ngt liknande, svullnade när hon stog stilla... värt ett försök... ja satsar på att de e de... ( de andra har skrivit överfodring och de tror ja me att de e men ja tror att de e de, speciellt,;) för mkt PROTEIN!! good luck to ya'

tack så mycket för tipsen , har testat det och hans ben svullnar inte lika mkt längre men han har alltid lite smått svullna ben efter han har stått inne på natten... :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 710
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 558
Senast: super
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 044
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 585
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar