svullna ben

E

emelit

hästen min har boxvila just nu pga av hovböld, och hans bakben svullnar upp ganska mycket =/ Finns det några tips på hur jag ska få ner svullnaden? Eller är det bara att linda?
Kan ju inte gärna gå ut och gå med bandaget på..

Sv: svullna ben

Min sköthäst fick hovblöd uppskuren i mitten av september, vi fick gå ut och gå på asfalt en liten sväng 2-3 gånger/dag med gipset. Om du är rädd att det ska nötas under, sätt silvertejp utanpå bandaget. Det hjälper otroligt mycket att de får röra lite på sig.

Sv: svullna ben

Om veterinären säger att det är ok att gå ut o gå så gör det. Om du är rädd om bandaget så sätt på silvertejp som PathOfClover säger, silvertejp är fantastiskt. Min veterinär sa att ett stallapotek utan silvertejp är inget stallapotek!;)
Det finns nog inget annat sätt att få ner svullnaden på om du inte vill linda benet, prommenader är trotts allt bäst. :)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
999
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV