svullna ben :S hjälp!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare success
  • Startdatum Startdatum
S

success

Hej!
Jag har lite bekymmer med mitt 6 åriga varmblod.:confused: Jag köpte henne i höstas efter ett års träning på jägersro som inte gett något. Hon såg ut som ett rangel utan muskler.:( Hon var ordentligt låst i ryggen och våldigt öm i sin ena bog vilket gjorde att hon gick väldigt hackigt i loppen (kurvorna) vilket resultera i att hon inte kunde starta. (rappoerterad två kval i rad)

Nu är det så att hon har blivit mycket finare i kroppen men har börjat få problem med sina ben.:( Innan var hon svullen i sina bakben på morgonen. nu har det nästan försvunnit. men däremot blev hon lite svullen i ett framben för ca 8 veckor sen. jag tränade på lite lätt men sen fick hon endast skritta en vecka för att se om det skulle ge med sig. eftersom det inte gav med sig lös vi det och böjde. inga problem.:) hem igen.

3 dagar senare svullnar hon upp på insidan av det andra frambenet. (fortfarnde inte tränat mer än skritt pga. underlaget.) det blev nästan helt bra efter en 4 dagar. :)men så igår red jag henne än 6 km ungefär. inga problem. pigg och fin. imorse var båda frambenen svullna men inte varma. riktigt tjocka och något ömma. släppte ut i hagen och vid 11 var endast insidan av det ena benet och hela det andra benet svullna och varma. hon verkade också lite öm.men fick gå 20 min i skrittmaskin. dock gick det inte ner. och nu har hon vart lika varm svullen och tjock hela dagen. dock inte speciellt öm ikväll.

Nu tänkte jag höra med er vad ni kanske kan tro det är. eller om ni har några erfarenheter eller så. Blir det inte någon förändring på några dagar är det vetten som gäller. billigt och bra ju.

Hade vart tacksam för lite tips och ideer. just nu känns det värdelöst och hopplöst. känner för att ge upp pållans travkarriär och göra något annat. inget går som jag vill:(

Sv: svullna ben :S hjälp!

Lite bilder hade kunnat hjälpa.
Har du provat att linda?
Back on track kan fungera annars får du gå till veterinär om det verkar som om hon är halt eller har ont i benet.

kan försöka ta lite kort.
men är som sagt tjockt och ganska hårt. hon är inte halt. BoT tål hon inte utan får typ "blistringssår" av. som vet har kollat på. hon avrådde mig från att använda BoT och liniment och endast använda kallt vatten. funderar på om det är vrickning eller överansträgning. Men hon är inte halt och eftersom det bara är insidan på ena benet känns det så konstigt. ska ut till henne imon bitti och se hur det blivit över natten. Hoppas på det bästa. har det blivit värre åker jag till kliniken på måndag. nje linda har jag inte testat. men testar nog imorgon kväll. får se vad som händer då. Men har inte varit med om att dom blir svullna endast på insidan av benent innan :confused: ska även tempa henne imon bitti.

När går hon in och ut på dagarna?
Tycker det låter som att det ändå skulle kunna vara dålig blodcirkulation.
Är det värre på morgonen?

Jag skulle ha testat att ha henne ute dygnet runt ett par veckor och sedan utvärderat. Särskilt med tanke på att hon inte är halt.
Med tanke på att hon inte tål BoT också. Utevistelse brukar kunna bota mycket.
Båda mina travare hade så när de stod inne på nätterna. Sedan de börjat gå ute dygnet runt är det sällan benen är svullna.

Finns möjligheten så prova!:) Innan du funderar på att avsluta någon karriär.

När går hon in och ut på dagarna?
Tycker det låter som att det ändå skulle kunna vara dålig blodcirkulation.
Är det värre på morgonen?

Jag skulle ha testat att ha henne ute dygnet runt ett par veckor och sedan utvärderat. Särskilt med tanke på att hon inte är halt.
Med tanke på att hon inte tål BoT också. Utevistelse brukar kunna bota mycket.
Båda mina travare hade så när de stod inne på nätterna. Sedan de börjat gå ute dygnet runt är det sällan benen är svullna.

Finns möjligheten så prova!:) Innan du funderar på att avsluta någon karriär.

Bra idee!:bow::bow:
Tänkte inte på det faktiskt :D

:D
Man blir förvånad (eller inte) vad lite utevistelse kan göra.
Gratis är det också. :bow:

Jag är dock fullt medveten om att alla tyvärr inte har möjligheten att ha hästarna ute dygnet runt.

Du maste ju inte anvanda liniment nar du lindar aven om jag foredrar det.
Att bara lagga ett tortt bandage med vanliga bomulls underlagg ger ju iallafall ett stod som skulle kunna hjalpa svullna ben.
Ett annat tips ar magneter. Finns ju i alla former och jag anvander ett band runt karleden pa hastar som svullnar litegrann men som jag vill undvika bandage pa. Ca fem centimeter brett med en rad magneter pa ca 2 cm i diameter.

Haller dock med ovanstaende att testa utevistelse forst. Det absolut basta for alla ben maste ju vara en jamn mangd rorelse over hela dygnet.

. BoT tål hon inte utan får typ "blistringssår" av. som vet har kollat på. hon avrådde mig från att använda BoT och liniment och endast använda kallt vatten..
Vad händer om du bara använder BoT då på helt rena, torra ben?
Har aldrig varit med om att BoT gett blistringssår.:confused:

Att hon svullnar mest på insidan av benen, kan det vara så att hon stryker sig lite i träning eller i hagen? Det behöver ju inte vara så mycket att det blir sår. Kan räcka med att det touchar i lite för att få en reaktion.

Hej allt folk. tack för många snabba svar :D
är inte så haj på detta men ska försöka svara så ni fattar. :P

Hon är ute från 8-5 ungefär. hon hade när hon kom väldigt dålig blodcirkulation i bakbenen. men det har blivit mycket mycket bättre nu. knappt svullet någon gång alls. Jag hade skydd på henne i hagen idag och insidan av det ena benent blev riktigt fint. så nu är det bara ett som är svullet. :D så antagligen "touchade" hon i det som oki föreslår. Har faktiskt möjlighet till att använda lösdrift. men bara tills på lördag =( då det åker in hö balar i huset.

Hennes hud sprack av BoT på ena frambenet (höger). dock var benet då något svullet ( det var den svullnaden vi lös.)

Idag fick hon skritta 30 min på asfalt sen kylde jag benet ordentligt med is damasker. då försvann svullnaden nästan helt :O och benet blev kallt. hon hade dessutom ingen temp i morse.

Men den svullnaden som vi lös (:P) den var fortfarande kvar när jag kylt benet. Så antagligen är hon känsligare i det benet efter att det svullnade ( antagligen en vrickning eller stukning enl vet) så hon tål inget. och jag hade på blue lotion (!) och genast mongolidade det sig :( eller så vrickade hon sig igen i hagen när snön (och styltorna) kom. vilket "slet" upp något gammalt ont. men eftersom det så snabbt har blivit bättre så har jag fått tillbaka mitt hopp :) även om jag fortfarande är lite konfunderad.

Det är inte direkt värre på morgonen förresten. känns ändå mer som en liten skada på något sätt :S
Var inte vackert imorse. men inte värre än igår. och antingen har hon inga nerver i benen eller så stör det henne inte. för hon flyger runt i hagen och bockar och slänger sig åt alla håll. :)

Kanske kan pållan komma till start i alla fall :D hade vart kul när hon blivit så väldigt fin i travet, och huvudet :)
Jag håller er uppdaterade. ska åka ut till henne imorgon bitti igen och kolla benet.

Ursäkta om det blir rörigt :O

hmm. blev lite bättre när hon fick röra på sig. men hon kändes inte hundra. svullnat ner en hel del. känns vattningt på insidan. fast hårt. blir fingeravtryck om man trycker. fick förslaget att hon kanske sträckt ett ledband eller en sena. har själv ingen aning. men väntar några dagar till

hmm. blev lite bättre när hon fick röra på sig. men hon kändes inte hundra. svullnat ner en hel del. känns vattningt på insidan. fast hårt. blir fingeravtryck om man trycker. fick förslaget att hon kanske sträckt ett ledband eller en sena. har själv ingen aning. men väntar några dagar till

Kom bara ihåg att rörelse i låga farter typ skritt i 1-2 timmar kan göra saken mycket bättre inte i backar eller rida då om det är en ledbands skada kan göra bara saken mycket värre.

nu har det svukknat ner ordentligt och hon var haltfri och jättefin i travet. =) så det blir bättre och bättre. men tar det väldigt lugnt. får se hur det utvecklar sig men känns mycket bättre nu. Däremot fick en annan häst i stallet en riktigt ordentlig korsförlmaning igår. :S det var inte så kul. :S

nu har det svukknat ner ordentligt och hon var haltfri och jättefin i travet. =) så det blir bättre och bättre. men tar det väldigt lugnt. får se hur det utvecklar sig men känns mycket bättre nu. Däremot fick en annan häst i stallet en riktigt ordentlig korsförlmaning igår. :S det var inte så kul. :S

Skönt att hon inte var halt men aj aj aj aj då korsförlamning :( mycket Bvitamin och återigen låga farter i trav men max skritt fart i början. Om du har en snäll veterinär så kan du höra om han/hon vill spruta med beveplex vet. Fungerade bra på ett par hästar där jag jobbade för några år sedan.

nu svullnar benet ner varje gång hon går till normal storlek men äör svullet på morgonen. ringde vet och dom mkisstänkte lymfangit. så nu ska det tvättas nogrannt varje dag med klorhexidin och bomulls bandage på natten. men dom trodde inte att det var något att oroa sig över så länge det går ner när hon rör sig och hon inte är halt. hjälpte inte scampoot skulle jag få en bra salva. så nu hoppas jag att det blir helt bra. hennes andra fram ben är också svulllet på morgonen nu. men känns som om det kan bero på dålig blodcirkulation. för det går ner när hon går. och är inte varmt eller irriterat utan bara tjockt. Men får se vart det tar vägen.... hade på kamfersalva igår så kan he reagerat på det. Det var inte min häst som fick korsförlamning. :s men det var riktigt läskigt. men han repade sig bra när han fick komma ut i hagen dagen efter. men han är så jävla känslig. får det hale tiden typ. men får se vart det också tar vägen. är ju inte min häst så jaja. Men tack för all hjälp:D det uppskattas:):):)

Jag är verkligen ingen att säga emot en vet men på den beskrivning du gett tidigare tycker jag inte alls det låter som lymfangit. Snarare som du själv också säger - dålig blodcirkulation.
Jag har en häst som haft lymfangit ganska många gånger och har den det då är benet rejält svullet. Då talar vi timmerstockstorlek alltså. Inte någon mindre svullnad på insidan av ett ben eller så.

Dock har ju vetten gett råd per telefon så de har ju inte ställt någon diagnos genom att titta på hästen heller.

Hoppas det löser sig! Men så länge hästen inte är halt så behöver du nog inte oroa dig så mycket i onödan.:)

Jag tror inte på lymfangit då det går ner så fort. Men prova vad vet säger först annars är nog enda alternativet att ha henne ute 24/7 kanske ta ett blodprov och se på infektion. Men hjälper det inte alls om du lindar henne inne?
Kanske våtvarm omslag om det nu är lymfangit.

Har ett sto som jag har haft liknande problem med. Morgonen efter hon varit ute och tränat var hennes ben rejält svullna men det gick ner när hon fick gå i hagen några timmar. Hon är en dam som kör rejält i hagen och trots svullnaden så syntes ingen som helst hälta. Svullnade lite några nätter efter innan det gick bort helt. Provade att kyla benen med vatten efter träningen men det gjorde bara svullnaden på morgonen ännu värre. Hon har tre vita helstrumpor och det var alltid de benen som var värst svullna. Hon har ju extremt lätt att få mugg på dessa benen också men det fanns inget sådant fel när hon svullnade upp. Efter ett tag började jag lägga ihop vattnet med de svullna benen och började med att tvätta henne med lactacyd som återställer hudens fuktighet varje gång hon duschar och vips så är svullnaden borta. Troligen har hon så känslig hud att vattnet torkar ut henne och ger henne små sprickor i huden som inte syns eller känns men som måste irritera rejält. Kanske kan det vara samma med din häst eftersom den inte ens tålde Back on Track vaddarna.

Har ett sto som jag har haft liknande problem med. Morgonen efter hon varit ute och tränat var hennes ben rejält svullna men det gick ner när hon fick gå i hagen några timmar. Hon är en dam som kör rejält i hagen och trots svullnaden så syntes ingen som helst hälta. Svullnade lite några nätter efter innan det gick bort helt. Provade att kyla benen med vatten efter träningen men det gjorde bara svullnaden på morgonen ännu värre. Hon har tre vita helstrumpor och det var alltid de benen som var värst svullna. Hon har ju extremt lätt att få mugg på dessa benen också men det fanns inget sådant fel när hon svullnade upp. Efter ett tag började jag lägga ihop vattnet med de svullna benen och började med att tvätta henne med lactacyd som återställer hudens fuktighet varje gång hon duschar och vips så är svullnaden borta. Troligen har hon så känslig hud att vattnet torkar ut henne och ger henne små sprickor i huden som inte syns eller känns men som måste irritera rejält. Kanske kan det vara samma med din häst eftersom den inte ens tålde Back on Track vaddarna.

Mot mugg är det MRS salva som är mycket bra. :) kan vara muggen som gjorde din häst svullen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 668
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
561
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 024
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 319
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka