Svullna ben relaterat till foder kanske?

kisse

Trådstartare
Har ett sto som på mornarna är svullen i alla 4 ben o lite varm (ben och fötter). Hon är absolut inte ovillig att röra sig, känns som vanligt att rida, svullnaden går ner när hon fått vara ute ett tag.

Har diskuterat med hovslagaren som inte tycker attt hästen såg annorlunda ut när hon var här sist. (Visst, hon kan inte se inuti, men det är ju likadant ro, så det känns inte som att det ska vara nåt där i första hand).

Kom så inatt på att jag hade ett halvblod för många år sedan som vart likadan en period. Fick då rådet av någon att se över foderstaten vilket jag gjorde och då fick jag samtidigt råd ang vad jag skulle lägga till/ta bort. Äter idag hösilage och lucern. Fjolårshösilage med bra värden som jag för tillfället inte hittar... (oordning på det icke existerande kontoret...)

Kan ni friska upp mitt minne? Är det för mkt protein kanske? (rent hypotetiskt då eftersom jag inte har värdena just nu).Behövs mer energi för att ta hand om mkt protein?

Sv: Svullna ben relaterat till foder kanske?

Värdena var MJ 6.5, Smrp 49 /kg foder (med ts 65%).

Min har också svullna ben på morgonen, likaså stallkompisen. Jag har alltid trott det beror på blodcirkulationen. Hästar är ju egentligen inte anpassade för att stå i box... Att det är foderrelaterat vore intressant att diskutera dock, i vårt fall får min häst uträknad foderstat o kompisen inte, de äter dessutom inte samma foder förutom hö då.

Det beror på blodcirkulationen alla gånger och knappast fodret. Hästar är djur som ägnar större delen av dygnet att röra på sig. Att jag tvärsäkert kan säga så beror på att din hästs svullnad går ned under dagen då hästen får röra på sig. Endera skaffar du lösdrift eller låter hästen vara ute mycket mycket längre så den slipper bli stillastånde förlänge.

Det har kommit de senaste 2 veckorna, dock det är det som ar det skumma...
Enda förändrngen är att ist för att äta 2 kg havre som krafft får hon 1 kg lucern delat på 2 tillfällen. Damen behöver inget mer varken hullmässigt el energimässigt.

Går ute 8-10 timmar. Jag vet att många av er här vill ha ute längre, men det passar inte då två andra behöver komma in otatestat att ha dem ute längre i fölera omgångar med fruktansvärda resultat på de andras hull... :(

Senast ändrad:

Hur ser det ut i hagen, finns det mkt gräs? Hur kallt har ni på nätterna?

Jag har märkt på min häst att hon kan bli svullen i benen om hon går för mkt på gräs speciellt tidigt på våren. Då blir hon också det under natten och det försvinner efter ridning.

Jag kan ha fel men tror att det har ngt med gräset att göra och tror kanske mest på sockret.

Det är nästan säkert cirkulationen. Du fodrar ju så rent som man kan, hade du hållit på med en massa soja, korn och oljor osv så kunde det ju varit fodret men det låter väldigt osannolikt i ditt fall.

Du kan bättre på cirkulationen inifrån med örter och akupunktur. Eller helt enkelt linda benen på natten.

Jag skulle tro att det är relaterat till årstiden. Kalla frostnätter och soliga dagar, gör att det bildas högre halt fruktan i gräset, dvs socker. Hästar är ju känsliga mot foderbyten, och har du samtidigt bytt foder, kan det helt enkelt bli för mkt. Det brukar ge med sig efter ett tag då hästen vant sig, men har den haft fång bör du verkligen se upp.:grin:

Tack för rådet om ditt svar var riktat till mig.

Min ponny går numera inte ute på nätterna och inte på fruset gräs. Jag är faktiskt ganska rädd för detta med svullna ben och har lärt mig att anpassa gräset så att hennes ben inte blir tjocka. Men nu har hon haft fång. Man behöver nog inte vara superförsiktig med andra hästar om de inte är i riskzonen.

Jag fick ett tips att ge äppelcidervinäger, och det funkar superbra!!! Det hjälper visst till att "rena" kroppen och få bort slaggprodukter. Gjorde enorm skillnad på min häst :laugh:

Kan ju vara värt att testa i alla fall :)

Jag svarade nog både dig och TS blandade liksom ihop det jag läst;) Klokt av dig!
Min shettis har reagerat precis så den senaste månaden, och jag har varit väldigt rädd för just fång. Hon får gå ut först vid 10- tiden och vi tar in dem strax efter solen går ner, just nu fram till snön kommer, blir väl snart skulle jag tro. Hellre lite kortare utevistelse, än fång och jag har ju ingen hage utan gräs heller...:(
Så nu blir det istället mer motion för både henne och mig...:D

Detta var inressant då jag själv tar äppelcidervinäger ibland när man känner av till ex blåskatarr eller liknande. Vet att det rensar ur kroppen.
Vet du hur mycket man ska ge hästen och hur ofta?
Jag har unghästar som går i samma hage och äter i stort sett bara hösilage. Nu har ett par av dom svullna bakben! Kan det vara för mycket protein i eller kanske rent av att dom är i växtfas? Är det ett ben kan man tänka sig en spark men inte båda..

Den förhöjda fruktanhalten i gräset när det är frostgräs vintertid sitter i 24 timmar, så för fånghästar rekommenderas att de inte ö.h.t går ut på gräs under såna förhållanden, hjälper alltså inte att bara släppa ut den lite senare tyvärr.

En av mina får det ibland just den här årstiden samt på våren när snön smälter. Är ganska säker på att det beror på att det blir lite blött och vattensamlingar ute, och de sörplar och plockar gräsrötter och får i sig en massa skit. Försvinner alltid när det fryser på respektive torkar upp. :)

Den förhöjda fruktanhalten i gräset när det är frostgräs vintertid sitter i 24 timmar, så för fånghästar rekommenderas att de inte ö.h.t går ut på gräs under såna förhållanden, hjälper alltså inte att bara släppa ut den lite senare tyvärr.

Var har du läst det med 24 h någonstans?
Jag ifrågasätter inte det- undrar bara var du har läst det för jag har trott (och hoppas fortfarande att det försvinner snabbare).

det var en artikel i senaste ridsport, jag kan kolla om de angett källan också. Jag visste faktiskt inte heller att det konstaterats att det satt i så länge, i.o.f låter det rätt logiskt, men som sagt, jag har inte heller tänkt så tidigare förrän jag läste det nu härom dagen.

Edit:
Foderlärare Linda Källberg - Strömsholm.
Citat: Man bör undvika att låta hästarna äta frostnupet gräs av två anledningar. Det ena är att fruset gräs innehåller en högre halt av kolhydraten fruktan som har visat sig öka risken för fång. Den förhöjda fruktannivån sitter i ett helt dygn, så man brukar säga att hästar som haft fång eller befinner sig i riskzonen inte bör äta gräs alls när det varit under fem minusgrader på natten.
Den andra faran med frostigt gräs är en förhöjd risk för kolik.

slutcitat.

vidare konstateras att frost/fruset hö och silage inte är skadligt alls, annat än att mycket blött, fruset silage blir svårt att äta för hästen.

Senast ändrad:

Det har kommit de senaste 2 veckorna, dock det är det som ar det skumma...
Enda förändrngen är att ist för att äta 2 kg havre som krafft får hon 1 kg lucern delat på 2 tillfällen. Damen behöver inget mer varken hullmässigt el energimässigt.

Går ute 8-10 timmar. Jag vet att många av er här vill ha ute längre, men det passar inte då två andra behöver komma in otatestat att ha dem ute längre i fölera omgångar med fruktansvärda resultat på de andras hull... :(
Hästen kanske inte riktigt klarar lusern. Prova att dra ner på den och se vad som händer. Annars tror jag inte att det är någon större fara eftersom svullnaden går ner så fort hästen får röra sig.

Tack för svaret, kolla gärna om de angivit källan, jag har inte tidningen själv. Jag har trott att halten sjunker snabbare men det är nog bara som jag fått för mig.

Källan som står är namnet på foderrådgivaren och som sagt, hon finns på s-holm.
antar att det kommer fram mer detaljer efter hand runt sånt här, länge har det ju bara konstaterats att gräs som frostats och sen solen värmer på, har ökad risk, tydligen har de utökat studierna, iallafall verkar det så enligt artikeln och utsagon, har aldrig läst eller hört så detaljerad "tidsangivelse" tidigare.

Kan bero på dålig blodcirkulation eller ett för högt saltintag. Har din häst fri tillgång till saltsten? Är det mycket kiss i boxen?

Liknande trådar

Foder & Strö allt började för ungefär 1 år sedan, då åt min häst groov 90, havre, hösilage och betfor. Benen var som stockar på mornarna, sen...
Svar
1
· Visningar
693
Senast: sofiaspel
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·
  • Låst
Övr. Barn Jag är så extremt svullen. På mornarna kan jag knappt gå, känns som om benen är gjutna i cement. Tårna kan jag inte vicka på någon gång...
2
Svar
23
· Visningar
19 757
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka