Svullna ben mm

Lindah

Trådstartare
Min passhäst från mitt gymnasie kom igår tillbaka ifrån betet, o han såg så förjävlig ut att jag inte kände igen honom först. De rann jättemycke gojs från ögonen ända ner till mulen, han hade blivit rundare om magen men man såg ändå revbenen jättetydligt, och hans bakben var svullna ända från hovkransen till låret och var varmt över hela benen. Har aldrig sett en häst som varit så svullen och han reagerade lite lätt när jag kände igenom benen. Sen så hade han diarré som rann längs med benen nästan hela tiden.

Han har alltid haft glimten i ögat, men nu så såg han bara trött ut o verkade inte känna sin livsglädje förutom när han en gång "vaknade till". Och han har ändå jättestor och härlig personlighet.

Och då jag inte vill prata med någon i stallet, så kan jag ju inte veta vad detta kan va, så nu undrar jag om det är någon här på buke som vet vad det kan va/hur man kan lindra det.

Sv: Svullna ben mm

Min passhäst från mitt gymnasie kom igår tillbaka ifrån betet, o han såg så förjävlig ut att jag inte kände igen honom först. De rann jättemycke gojs från ögonen ända ner till mulen, han hade blivit rundare om magen men man såg ändå revbenen jättetydligt, och hans bakben var svullna ända från hovkransen till låret och var varmt över hela benen. Har aldrig sett en häst som varit så svullen och han reagerade lite lätt när jag kände igenom benen. Sen så hade han diarré som rann längs med benen nästan hela tiden.

Han har alltid haft glimten i ögat, men nu så såg han bara trött ut o verkade inte känna sin livsglädje förutom när han en gång "vaknade till". Och han har ändå jättestor och härlig personlighet.

Och då jag inte vill prata med någon i stallet, så kan jag ju inte veta vad detta kan va, så nu undrar jag om det är någon här på buke som vet vad det kan va/hur man kan lindra det.

Örgon infektion och troligen mask.
Kan inte vet om benen.
Veterinär besök.

Okej, tack!
Hoppas dem tar honom till vet, för man kan ju inte låta det gå av sig självt.

Hästen ägs av skolan, så då måste jag prata med min mentor som jag inte är så glad på jusst nu, bl.a. då han aldrig berättar om vad som händer med min linje (är den enda som går den delen av linjen) så jag kanske måste byta skola vilket kan va bra att veta en vecka innan skolan börjar igen.

Hästens välmående går väl ändå före en personligt "fejd" med läraren? Eller?

Eftersom du inte pratar med nån i stallet kan du väl inte veta om hästen både står under veterinär uppsikt och behandling?

Jo, men tycker ju ändå att de borde kunna ta sin egna häst till veterinären själva när den finns typ 20 m bort.

Jag vill bli kontaktad direkt om det är något avvikande med min häst oavsett om jag redan tagit veterinärkontakt eller inte. Hur ska jag annars kunna överlåta utsläpp eller insläpp till någon annan, om jag inte kan lita på att de hör av sig om det är något? (Jag skulle däremot informera stallet angående hästens status)

Du har kanske ett eget ansvar över hästen då det är din passhäst?

Vet ju inte det, men känner dem i stallet och dem väntar säkert ett par dagar innan dem tar honom till vet. Dessutom var ingen i stallet när jag var där, så hade ändå inte kunnat fråga någon då.

Tråkigt nog bryr sig ingen i stallet om att säga till om hur hästarna mår och om jag skulle ta honom dit själv skulle jag säkert få skäll av dem, då de vill att allt ska vara på deras sätt och villkor.

Kan du inte ringa och säga något så enkelt som "passhästen verkar inte må bra, kan ni kolla till honom?" Eller nått.

Min tanke med :meh:

Många hästar "förvaras" på bete när personalen har semester. De har det sååå skönt på bete. När de kommer hem i det skicket har de knappast haft det skönt.

Men alla hästar var inte på bete, så det var ju folk kvar och jobbade.

Jo det är ju klart man kan. Ska ändå dit ikväll, så får ju ta upp det då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag blev min kära häst halt,vänster fram ben. I vänster varvet markerar han liiiite i skritt o trav och i höger varvet massor när jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
20 774
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2