Svullna ben! hjälp!

T

TaylorSwift

Hej!

Jag har en fråga som jag verkligen hoppas ni kan svara på!

Det är såhär att min häst kändes något svullen i h.bak i tisdags förra veckan. gick lite och grejade med han men svullnaden var kvar, i fredags var det bättre och även lördag kväll men därimellan har det varit mer och mindre svullet, ibland även lite svullet på v.bak.

Ringde min veterinär som tyckte jag skulle ge honom vila i 2veckor och om han inte var bättre åka upp till Skara. Vilan började dock inte så bra då hästarna sprängde stängslena i hagen och travade iväg en sväng på tisdags morgonen :grin:. På kvällen i tisdags var han lite svullen i h.bak inte alls mycket och så idag när jag kommer till stallet är han mer svullen i h.bak än han varit innan och även lite i v.bak.

Men nu har jag börjat fundera på att det kanske kan vara gallor? kan en häst ha mer gallor på ena benet? hans vanliga gallor (de han har sedan innan) var också extra tydliga idag, samband? hoppas ni kan svara! Börjar bli riktigt orolig!

Han har nyligen gått igenom foderbyte och en ny enselage bal har även öppnats men med tanke på att det är mest på h.bak blir jag fundersam...

Sv: Svullna ben! hjälp!

glömde säga att han inte är halt och pigg och glad som vanligt, gick en sväng med honom i måndags och han ville trava hela tiden :p

Uppför han sig som vanligt och är lika pigg hade jag inte blivit orolig.

Dels kan de variera från dag till dag eftersom gräset (dött gräs, mossa, grenar) i hagen varierar väldigt mycket i kvalite såhär på våren. Även foderbytet kan spela in. Olika hästar reagerar olika i både mängd och längd.

Jag hade gjort som din vet sa. avvakta i två veckor (fast jag hade ridit som vanligt om hästen inte är ojämn) men om det inte är bra om två veckor ring skara.

tack för ditt svar! :bow: blev rejält lugnare!
Men då kan det inte vara nån fara att jag går med honom lite varje dag? kan tänka mig att det kommer bli några trevliga flygturer nästa gång jag sitter upp och fler sprängda stängsel om han inte får nåt att tänka på :D

Nej det kan inte ställa till med något, utom att han får lite stimulans kanske.;)

Jo kan ju vara så, du får ha extra störtkruka och michelindräkt:rofl:

haha :rofl:

inte riktigt kankse men säkerhetsvästen åker nog på iaf ;):angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 132
Senast: tott
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 127
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka