svullna ben, fodebyte?

T

Tossan_

Min häst har blivit svullen i sina kotor, trodde det var pga protein så jag tog bort lucernet och då sjönk det men nu är han svullen igen. Han är inte halt eller så så jag rider normalt men svullnaden går inte ner då heller. Håller på att vänja in honom på nytt hö också, kan det bero på det?

Hoppas verkligen inte att det är något annat, vad tror ni det kan vara? Vad ska jag göra?

Tacksam för svar

Sv: svullna ben, fodebyte?

Min häst blir jättegallig vid varje foderbyte, nästan oavsett vad fodret innehåller. Det har alltså inget med protein att göra.

Däremot verkar hon lite extra känslig för melass, så t.ex. lusern och betfor -jag vet, det låter skitknepigt- måste jag vänja/ändra in superlångsamt. Men det är nog ytterst ovanligt att de reagerar så... :o

Om du känner att hästen inte har några sår/krustor eller liknande så kan det bero på fodret.
Hur länge har hästen varit svullen?

Nu har han ätit höet i en månad, så jag tycker inte att han borde vara svullen längre...

Igår var han inte svullen när jag skulle rida, men efter skrittjobb och några få travsteg i ridhuset var han svullen. Detta gick dock ner efter bara några minuter. Han hade blöta ben och benskydd på sig, kan det ha med saken att göra eller är han överansträngd? :S

Hjälp miig, jag får panik snart

Min häst svullnade i bakbenen när den ända förändringen var att det blev lerigt i hagen.
Jag köpte Back On Tracks snabb stallbandage (BoT padd+padd utan på som fästes av kardborrband). Blev bra över en natt!

Okej, jo stallbandage hade ju varit bra, men det är ingen som kan ta av dom på morgonen om inte jag åker ut tidigt.. Funderade på om det kan vara bra att ha back on track bandageunderlägg och linda benen när man rider..

BoT ska man bara ha på några timmar. Testa över en dag när du är ledig och i stallet halva dagen?

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?