Svullna bakben

Calippo

Trådstartare
Min häst har två trejält svullna bakben. Dom är identiska i svullnaden dessutom. Han har inte gjort nått som han inte är van vid att göra. Ändå så va sullnaderna bara där, kom över en natt. Han är inte varm, öm eller halt är med andra ord precis som vanligt... Hittar heller inga sår.
Är det någon som har nån idé om vad detta kan vara och vad jag ska göra, är det vet som gäller?

// Calippo :confused:

Sv: Svullna bakben

Låter nog som lymfangit.
Kolla extra noga om han ändå inte har några småsår liknande mugg på fram och baksidan av kota och neråt.
Kan även vara foderrelaterat.

Ser han ut så hela tiden eller har han "trampat" ur det under dagen i hagen??

AM

Har också funderat på om det skulle kunna vara det, men det känns ändå så fel eftersom det är båda och båda benen ser likadana ut, hade känts mer torlogt om det bara varit det ena benet. Men jag vet inte.

Det hjäper inte att han får vara ute svullnaden ändra sig inte det minsta, tyvärr :(

Någon som har nått annat förslag eller kan det va lymfangit trots allt? Ska jag kontakta vet?

Min tjej blir alltid jämntjock i båda bak då hon stått inne för länge. Men det blir alltid bättre då hon fått röra på sig. Har hon stått inne väldigt länge så tar det även väldigt länge för svullnaden att gå ner. Det hjälper att kyla dom åxå.

En av mina barfota hästar svullnar i benen i samband med lera på hösten och jag har hört om en till som blir svullen av lera, han är dock skodd. Om det sedan är lymfangit eller vad det är, det vet jag inte. Veterinärerna brukar behandla som lymfangit, men jag vet från när det fryser på att om jag skor är det borta på ett dygn, med eller utan behandling, så jag undrar om det inte har att göra med sulan på något sätt. Att den blir för mjuk så att belastningen blir för stor eller att bakterier kommer in den vägen (isåfall är det ju lymfangit) eller jag vet inte vad. Att skritta dagligen på fast underlag hjälper bra, men tillfälligt mot svullnaden men inte mot leran, tyvärr.

Min häst svullnar också i bakbenen när hon står inne under natt....
Dålig blodcirkulation,,,det är ingen ovanligt.
En promenad eller ridtur eller en stund i hagen så går det bort.

Vad det är med din häst är svårt att säga men det kan vara ovanstående eller lymfangit.

Den fick inget annat foder igår kväll?
Någon annan mängd av något än i vanliga fall?

Hur är det med fodret? Mycket protein? Höjning av något? Korn? Min förra häst blev tjock i båda bakbenen av korn.

Vår valack svullnade också helt plötsligt om benen ifjor höstas vi kom fram till att det nog var att han ätit av löven som börjat trillla från träden strax intill, vi byte hage på honom sedan började svullnaderna att gå ner igen, men det tog tid.

Så fundera om din häst kan ha kommit åt att äta något han inte brukar även om du inte fodrat med annat än det du brukar.

Tänk även på att kolla om din häst har nogån feber!
Jag hade kontaktat vet för att höra vad dom säger, och har hästen feber ska du absolut kontakta vet direkt.

Mvh
Camilla

När det har hänt min häst har det varit foder relaterat. Tänk efter om du har introducerat nytt kraft foder eller kanske nytt grov foder.

precis sådär blir min häst om han står inne för länge. det går bort när han har varit ute ett tag och blir bättre om han står lindad över natten- dålig blodcirkulation.

Om det är lymfangit borde det inte komma sådär "plötsligt" utan att hästen haft något sår eller problem med mugg innan, så att det har varit orsaken till lymfangit. Är det lymfangit så kontakta vet. så du får inflammationshämmande utskrivet (jag lägger oxå kortisonbandage på svåra muggben/lymfangit för att få ner svullnaden).

Kan ju va att hästen är gallig i benen och tjocknar till när den står stilla, men det brukar komma sakta smygande, och inte plötsligt över en natt. Min häst är 20 år så hon brukar va lite tjock i bakbenen på morgonen. Jag har snabbandage som jag använder ibland (står med dom över natten, smidigare än att linda med stallbandage).
Sån svullnad går ju i regel också ner helt när den fått röra på sig lite.

Ibland blir hästen svullen i benen vid infektioner. Har den feber? Hängig?

Calippo skrev:
Min häst har två trejält svullna bakben. Dom är identiska i svullnaden dessutom. Han har inte gjort nått som han inte är van vid att göra. Ändå så va sullnaderna bara där, kom över en natt. Han är inte varm, öm eller halt är med andra ord precis som vanligt... Hittar heller inga sår.
Är det någon som har nån idé om vad detta kan vara och vad jag ska göra, är det vet som gäller?

// Calippo :confused:

Troligen foderrelaterat.
har hittills aldrig sett en häst med identisk lymfangit på 2 ben...

minimi skrev:
Ibland blir hästen svullen i benen vid infektioner. Har den feber? Hängig?
Min gamle blev alltid väldigt svullen i benen i samband med kraftigare förkylningar. Det låter mer troligt än lymfangit i två ben samtidigt.

*lånar knapp*

Har oxå en häst som alldeles nyligen visar upp två svullna bakben!:confused:
Ena benet är liite mer svullet än det andra.
Det blir bättre om den rids men står den i hagen gör det ingen större skillnad.
Dom går ute än men vissa nätter (om det är busväder eller om jag ridit sent) står dom inne, då har jag lindat benen men det verkar inte hjälpa nämnvärt:(

Någon nämnde att korn kunde ge svullnad...
Det får denna häst men det har den fått ett tag så den borde väl vara van?
Eller kan det komma ändå från kornet?

Hästen visar ingen hälta, men kanske en vet ska titta ändå...?

Ursäkta "kidnappningen" av tråden...

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 523
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar