Svullna bakben

Å

åsalin

Har haft vårt ponnysto installat i 5 nätter nu. Sedan dess är båda bakbenen ganska så svullna. Kalla dagar går svullnaden ner men soliga varma dagar är hon svullen även fast hon går ute i hagen!
Har också ökat på kraftfodret sedan hon kom in.
Vad kan detta bero på? Att hon står stilla och inne? Eller ökad kraftfodergiva?
Nån som vet?

Sv: Svullna bakben

Händer samma sak med min (ponnykorsning) han får tjocka ben så fort han står still för länge. Blodcirkulationen antagligen.
När det är kallt (och helst blött)får han kanonfina ben, i övrigt går tjockheten oftast ner efter en stund i hagen/ridning.

*Har provat att linda benen nattetid-men hjälpte inte värst mycket..
*dragit ner på maten-hjälpte lite men inte helt,
*tog bort betforen-hjälpte ganska mycket faktiskt.- men som sagt, minskad matmängd var säkert en grej som spelade in, men den största boven är helt klart minskad rörelse.
*liniment-hjälpte inte heller
Det enda som verkar ha effekt är nämligen utegång dygnet runt (lösdrift)..vilket jag inte har nån möjlighet till, tyvärr.:(

Fick rådet av ET att linda benen nattetid efter (främst) håradre träning, men har ju märkt att kyla hjälper mer än värme, ska prova kyl-lera en period för att se hur det funkar. (ffa efter träning då och nattetid.)

ok...
Vår ponny verkar inte alls vara bekymrad över sin situation.
Lika pigg, sprallig o glad som vanligt!
Regn o ruskväder verkar vara det bästa för benen.
Hur pass allvarligt är det?
Ponnyn går inga hårda pass. tränas ca en gång i veckan i dressyr eller hopp. Tävlas varannan helg lätta klasser hoppning.
Jag har tillgång till lösdrift men hon vill ju gärna gå in när de andra hästarna stallas in!

Tror inte det är nån större fara, spec inte om hästen är lika glad och pigg som vanligt(vilket även min häst är).

Min ET sa att jag kommer få dras med den här tjockheten och det var inte mycket att göra. Hon sa även att det inte var nån fara, så länge svullnaden går ner när hästen börjar röra på sej.
Men visst ser det tråkigt ut..

Tänkte bara berätta att hon fick gå ute i natt och i morse var benen kanonfina!
Så ska det vara...

åsalin skrev:
Jag har tillgång till lösdrift men hon vill ju gärna gå in när de andra hästarna stallas in!

Det finns ingen mer häst som kan gå med på lösdriften då?

åsalin skrev:
Tänkte bara berätta att hon fick gå ute i natt och i morse var benen kanonfina!
Så ska det vara...

Skönt!
Önskar jag kunde låta min häst gå ute också...tyvärr är vi bara två i stallet och den andra funkar inte att ha på lösdrift, tyvärr..

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar