svullna bakben/överkänslig

M

mctyson

Min häst har svullnad i båda bakbenen, störst i det ena, han har haft det till och från drygt en vecka. Vad kan det va? Inga sår eller hälta. Han har alltid varit överkänslig med sina bakben. gillar inte att "folk" rör dom, tex vid vet koll innan tävling osv. Nån med samma problem? Får nog bli ett samtal till veterinären imorgon

Sv: svullna bakben/överkänslig

Hur känns benen när dom svullnat och i vilka sammanhang blir det så? Är det som ledvätska eller hårt? Och har du känt efter om han blir varmare på ena benet än det andra osv? Min häst var super svullen i ena bakbenet (men visade ingen hälta på böjprov osv) när vi hämtade honom från dom förra ägarna och dom sa bara "han blir så där ibland" och jag kunde inte förstår hur dom tänkte. Han fick som vätska vid kotan som "gallor" och detta berodde på blodcirkulationen. Motionerade honom lätt varje dag och kylde med vatten och det försvann helt och hållet och har inte kommit tillbaka sen dess. Har också hört att om det är gallor och man "håller" dom mjuka så ska det inte vara farligt, dessvärre om dom blir hårda och svullna. Vet dock inte var dom sitter osv på din häst men är det som på min så prova om den får röra sig för lite eller för hårt och hör med vet om det inte blir bättre. Hoppas du får någon ordning och att det blir bra!!

Sv: svullna bakben/överkänslig

Hade ute vet nu idag och det visade sig vara en senskada:( han har förmodligen skadat sig i hagen. De andra benet har förmodligen svullnat pga mer belastning. Har du någon erfarenhet av sånna skador? Vi ska in på klinik imorn för ultraljud

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Grazing
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 871
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 994
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur