A
allroundhästarna
Har ALDRIG haft en häst med svullna ben tidigare, men när jag kom till stallet på lördagkväll så stod hästarna inne. Vi skulle ut och rida och när jag skulle sätta på benreflexen så såg jag att hon var ORDENTLIGT svullen från nederdelen av skenbenet och över leden och ner över kotbenet och ner mot hoven. Båda bakbenen var lika svullna, inga yttre skador. Jag motionerade henne i 6 km och efteråt så var dom inte så svullna längre. Kollade med stallägaren på söndagen om dom hade varit ute, men han sa att dom hade stått inne hela lördagen pga SKITVÄDER (hällregn, blåst (halv storm), tjockdimma, kallt). Så jag kollade benen igen på söndagskvällen och dom var knappt märkbart svullna längre. Så min fundering är: VAD är det som händer när benen blir svullna pga att dom inte rört sig en dag. Hon skulle ju aldrig klara boxvila. Vad kan man göra för att undvika svullna ben? Och vafför blir det? Vad händer?
Tacksam för seriösa svar.
Min gamling blir halt om han står inne en dag, men det beror ju på att han har stelnat till i leder, för om han haltar dagen efter när man släpper ut han i hagen så är han ohalt efter att ha rört på sig i 10 minuter.
Tacksam för seriösa svar.
Min gamling blir halt om han står inne en dag, men det beror ju på att han har stelnat till i leder, för om han haltar dagen efter när man släpper ut han i hagen så är han ohalt efter att ha rört på sig i 10 minuter.