Svullet skap! Mitt i smällkalla vintern?

biffen

Trådstartare
Min fullblodsvalack har ett skärsår på höger bakben som är under behandling, han står ute dygnet runt i liten sjukhage med tillgång till ligghall.

Idag när såret skulle läggas om upptäcker jag att han är svullen i skapet. Det ser ut som om han har "pung". Inte så extremt mycket men tillräckligt för att jag skulle reagera på det.
Ingen ömhet, inga sår, inget särskilt. Någon som har ideer vad det kan bero på?

Har aldrig sett att han haft tendens till svullenhet, inte ens när han är nästan uppäten av flygfän på sommaren.
Såg att han vädrade snoppen senast igår.

Han har tidigare fått penicillin för skadan på benet, men inte den senaste veckan. Behandlas på såret med lotagen, för att ta bort svallkött. Läggs om varje dag.

Det har varit -15--3 grader de senaste dagarna.

Han har fri tillgång på hö, äter o dricker bra.

Tänkte avvakta till morgon innan jag kontaktar vet., och vill gärna höra om ni har några idéer om vad det kan vara.

Sv: Svullet skap! Mitt i smällkalla vintern?

Det är oftast vätska som samlar sig i skapet. Inte ovanligt i samband med medicinering!! Du måste hjälpa din häst att rensa ur kroppen. Äppelcidervinäger funkar bra!

brukar bli så att dom samlar vätska, har ett speciellt ord för det som jag inte kan komma på

Tack för snabba svar!
Jag har inte hört talas om detta fenomen tidigare, men man lär så länge man lever....

Hur doserar man äppelcidervinägern?? Hur mycket o hur länge?
Ger ljummet vatten i hink flera gånger dagligen.
Har äppelcidervinäger med honungssmak hemma (sambon har sånt i vattnet som han dricker på jobbet varje dag). Men en sådan flaska förslår väl inte så länge....

Själv brukar jag blanda det i maten, men man kan även ge det i vattnet. Brukar säga att man ska ge så mkt äcv som man kan få i hästen, vid akuta problem kan man ge flera dl/dag. Ge tills ödemet är borta. Rörelse är bra, kan du gå promenader med honom?

Min häst äter glatt sin kligröt med vitlöksklyftor, assorterade örtar och massa äppelcidervinäger, även om det luktar jätteäckligt! :p

Tänkte också att det kunde vara bra att han fick röra på sig lite. Nu står han bara med näsan i höbalen dygnet runt. Men för såret/svallköttets del så ska han vara så stilla som möjligt.
Men en liten liten promenad blir det nog i morgon ändå.....Blir det en försämring av såret får jag väl låta bli.
Har försökt ge örter med havren men det är inte så poppis. Hoppas att det går lättare med vinäger i vattnet, annars får jag lura i honom den på annat sätt.
Tack igen för snabba svar!

Om du gör en gröt av havre och vetekli är det lättare att lura i honom örterna.

Mina pållar äter allt jag erbjuder, bittra och torra örter är tydligen mums mums! :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka