Svullet & ömt skap

Spirit

Trådstartare
Min valack har antagligen blivit biten på själva förhuden (påsen som penisen ligger i)
Hela paketet är väldigt svullet ca 4-6 centimeter tjock & väldigt spänt. Han blir irriterad om man rör vid "paketet" oavsett hur nätt man än tar.
Jag har hittat ett litet sår på ena sidan & själva penisen verkar normal, det lilla han har visat för mig & han kissar, men han grymtar en del.

Skrittade han & skolorna var lite sådär, han gjorde dem men han protesterade lite, samt att trava var inte lönt. Han bröt av direkt vilket är inte alls likt honom. I normala fall så har man mer problem att få honom att ta det lugnt, han är ganska het.

Jag satt av & släppte ut han i hagen igen efter bara en liten stund. Han ska inte behöva jobba under dom omständigheterna den stackaren.

Ska ringa veterinären imorgon bitti, men har inte möjlighet att åka dit förrän imorgon kväll om jag kan få en akuttid. Annars får det nog vänta tills fredag.

Finns det något som jag kan göra idag för att få ned svullnaden??

Sv: Svullet & ömt skap

Han har troligen en inflammation med ödem som följd och behöver medicin. Vi hade en häst förra sommaren som man gjorde nåt omslag (vad ska man kalla det?) som skulle reducera svullnaden men det var inte så lyckat. Har ni ingen vette som åker ut?

Vi har en distriktare, men h*n åker inte ut om h*n kan slippa.

Begär man ändå ut personen så beklagar den sig bara & tar ut en skyhögt arvode & den är rädd för hästar.
Finns en annan som oxå har jouren, men jag chansar inte.

Jag åker hellre till den lilla privata kliniken ca 20 min härifrån men måste ha en tid först. Dom är mer seriösa & jag har bättre förtroende för min vet som har kliniken.
Tyvärr så kör dom inte ut om det inte gäller te.x fölningar.

KL

Kan du ta foto på bölden? Min vallack hade en svullnad pga insekterna men den la sig när jag tvätta och smorde med mild hydrokortison.

Det är ingen böld, utan det är hela "paketet" som är uppsvullet & väldigt hårt.
Ska ta foto när jag kommer hem. Måste köpa nya batterier till kameran

Kan ju vara ett getingstick, det brukar kunna bli hårt och svullet. Titta alltid om ni hittar en gadd, då vet man ju säkert. Dock sitter den inte alltid kvar.

Distrikts vet. har varit ute & tittat på honom (den bra, jag hade tur)
, jag var inte sjælv nærvarande då jag ær på jobbet. Bad KungTulle åka ut & fixa d till mig, som kænner mina hæstar væl.

Dock hindrade det inte dom att dra pennor med henne ændå :rofl:
Rusa runt i hagen som blådårar nær hon skulle hæmta Natten,
Ponnyn hoppade ut ur hagen & tog en liten runda, men kom till rætta igen efter ett par minuter. Ær inte speciellt førvånad trots han aldrig gjort någonting sådant tidigare. :smirk:
Det ær verkligen mattes hæstar :love: Ingen ska førsøka ta dem nær hon inte ær hemma :devil:

Svullnaden hade gått ned & hon hittade ingenting førrutom en liten knøl precis dær han hade ett litet sår. Jag skulle avakta & ringa igen om det inte blev bættre.
Hon kunde ge honom kortison, men det finns risker att gamla kallblodshæstar kan få fång av kortisonet. Och klokt nog avstod dom från det.

Men annars var det inga konstigheter. vilket var jætteskønt. Nu ska jag bara invænta fakturan :crazy:

Kliniken hade tyværr ingen møjlighet att ordna en læmplig tid till mig. :(

Såg att det hade löst sig, skönt.
Annars är det bara att stå med kallvatten från slang... 20 minuter i taget från varje håll... jättespännande... :D

Liknande trådar

Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
13 357
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka