Svullet ögonlock

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Valkyriaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 426
V

Valkyriaa

Hittade min häst i hagen med ett svullet öga nyss.
Men det verkade inte vara någon skada i ögat, utan mer på ögonlocket.
Det varken rann vätska eller irreterade på något sätt vad jag kunde förstå. Jag kände lite försiktigt på svullnaden och han verkade inte ha ont heller.
Han hade ögat öppet som vanligt, men ögonlocket var svullet så att det skymde ca en tredjedel av ögat.

Vad tror ni kan ha hänt? Kom gärna med olika teorier. Funderar starkt på getingstick. Vad gör man isånnafall? Alla teorier och råd välkomnas!

Bild:
DSC06255.JPG.jpg

Jämnför med andra ögat:
DSC06258.JPG.jpg

Ska titta till honom lite senare igen och se hur det ser ut..

Sv: Svullet ögonlock

Det måste nästan vara det..

Men vad gör man åt det? Låter det vara? Eller ska man ha på nåt?

Oj, a jag tycker det verkar som insektsbett av något slag.
Låt se vad som händer, går inte svullnaden ner så kontakta vetrinär. Alltid bäst att vara på säkra sidan.
Testa med is också, och se om svullanden går ner.

Okej, ska som sagt titta till honom ikväll och se hur det ser ut.
Eventuellt ringer jag veterinären då, beroende på hur det ser ut. Men som du säger, man vill alltid vara på den säkra sidan :)
Tack för svar!

Tror att du kan hålla dig lugn ett tag... Insekter tror jag också på...
Eftersom det är så nära ögat hade jag låtit det vara över natten innan jag försökt med ngt..Ta tempen om hästen verkar hängig...

Tack för dina lugnande ord :)
Han verkar hur pigg och glad som helt, inte ett dugg hängig och verkar inte ha ont heller. Ska tempa när jag kommer ut ikväll :)

Det var iallafall inte sämre som tur var. Tyckte det såg ut ungefär som innan. Ingen skillnad alltså.
Tempade även, men han hade ingen feber alls. Visar heller ingen symptom på att det skulle irretera eller göra ont.
Han är pigg och kry, precis som vanligt :)

Jag tänkte avvakta tills imorgon förmiddag.. eller gör jag fel i det? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Nä... jag tycker inte att du gör fel.
Min Easy hade sådär för en månad sedan, men det försvann efter två dar. Och igår hade han samma. ser precis ut som din häst. Men hur pigg som helst.Idag ser det likadant ut, men inte värre. Jag tror (och hoppas) att det e bättre imorn.
Det jag har gjort är att badda med en kall bomullstuss.
Tror iaf inte att du ska vara jätteorolig.

Nej, är det ingen fara med hästen så avvakta. Blir det inte bättre imorron kväll bör du ringa vetrinär.

Hittade min häst i hagen med ett svullet öga nyss.
Men det verkade inte vara någon skada i ögat, utan mer på ögonlocket.
Det varken rann vätska eller irreterade på något sätt vad jag kunde förstå. Jag kände lite försiktigt på svullnaden och han verkade inte ha ont heller.
Han hade ögat öppet som vanligt, men ögonlocket var svullet så att det skymde ca en tredjedel av ögat.

Vad tror ni kan ha hänt? Kom gärna med olika teorier. Funderar starkt på getingstick. Vad gör man isånnafall? Alla teorier och råd välkomnas!

Bild:
DSC06255.JPG.jpg

Jämnför med andra ögat:
DSC06258.JPG.jpg

Ska titta till honom lite senare igen och se hur det ser ut..

Ser exakt ut som en ponny i mitt nuvarnade stall. Hon är överkänslig mot insekter! Var riktigt noga med flughuva! Fransar när du rider? :)

Tittade till honom i förmiddags igen och svullnaden är på väg neråt verkar det som. Det var iaf mindre svullet än igår, så blir det inte värre så fortsätter jag att avvakta :)

Angående flughuva så brukar jag ha det efter behov. Dvs, är det lite flugor i luften så får han vara utan, men ser jag att det mycket flugor så får han på sig huvan. Han har aldrig tidigare blivit besvärad av insekter, så jag tror att detta måste vara något värre än broms och flugor, som tex. geting.

Tack för era svar :)

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 770
Hundhälsa Allt började i förrgår då jag tyckte att hundens öga såg irriterat ut. Det rann även lite, dock klar vätska men jag valde ändå att...
Svar
5
· Visningar
5 488
Senast: dpmatte
·
Hästvård Vad kan ett såhär svullet öga (ögonlock) bero på? Hon verkar inte vara öm, jag kan "klämma" på svullnaden som känns mjuk. Jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
6 009
K
Hästvård Märkte idag att syrrans treåring har fått ett fruktansvärt svullet ögonlock idag under dagen. Imorse såg ögat ut precis som vanligt men...
Svar
2
· Visningar
4 157
Senast: kinkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31