Svullet öga

Snyggve

Trådstartare
Fick en chock när jag hämtade min häst i hagen innan. Det såg ut som hon gått en boxningsrond eller nåt, hennes ena öga var jättesvullet! :eek: Lägger upp en bild på det friska och det skadade ögat, gissa själv vilken som är vilken :rofl: Har ingen aning om vad hon har sysslat med, eller hur jag ska "behandla" det :crazy:

dsc00110ez7.jpg

dsc00108mb3.jpg

Sv: Svullet öga

ser ut som ett stick av nåt slag så hade pållen som jag hade ett tag gick bort av sig själv på en dag =)

¨just det kom på jag spolade ur det =)

Spolade du med vanligt vatten eller nåt speciellt medel? Får göra det om det inte har gått ner imorrn :)

Skölj ur ögat med (å har en flaska i stallet men nu kommer jag inte på vad det heter..suck)
Men ring till apoteket eller gå dit och fråga efter ngt att skölja ur ögonen med till hästar , de kans äkert hjälpa dej..sen kan du få hålla på och skölja ur ngra dagar.
Kan vara flugor , bromsar osv.. som gjort att det svällt upp så, har han ngt skydd över huvudet i hagen??

Skölj ut med koksaltlösning (gör egen eller köp på apoteket). Sätt på en flughuva och/eller flugpanband. Man kan också låta hästen stå inne någon dag om den är väldigt svullen (tyckte dock inte att det var så farligt). Blir det inte bättre på en-två dagar ring veterinären. Eventuellt så kan det behövs ögonsalva (finns även att köpa receptfritt på apoteket).

Det är alltså insekter som gör detta. För det mesta flugor eller andra äckelpeckel som hänger vid ögonen och irrirterar. Oftast så brukar de också rinna från ögonen.

Mvh

Tora

Hon har ingen flyveil eller huva om det var det du menade.. I vanliga fall hänger pannluggen ner och skyddar ögonen på henne, jag hade bara dragit undan den för bildernas skull. Dessutom är hon expert på att ta av sig grimman tyvärr :crazy:

Men ska gå ner till Apoteket imorrn och se vad dom säger!

Kan tyvärr inte ta in henne i stallet för tillfället, eftersom alla boxarna är översvämmade :( Men tack för de andra tipsen!

Ja :bow: Koksaltlösning var det ju för sjutton... fick en liten flaska av vet när hon var ute sist..och det fungerade utmärkt.

Kan även tillägga att det inte har runnit från ögonen nånting. Eftersom pannluggen skyddar så bra på henne har hon knappt ens flugor runt ögonen.

Recept på koksaltlösning:

1 tsk vanligt salt löses i
1 liter kokande vatten.

Låt svalna. Använd bara nygjord lösning.

På människor kan man lindra besvären med mjukgörande ögonsalva (t ex Oculentum Simplex).

Men du kanske ska ringa veterinären och fråga om det är lämpligt för häst först:idea:

Tack för "receptet" :) Det lät billigare än att åka till Apoteket... :P

Hur är det smidigast och mest skonsamt för hästen (och mig!) att göra rent? Ska jag använda en svamp eller "spruta" in det?

Nej inte svamp eller trasa.

Använd bomull.Riv av flera tussar som du sedan dränker med saltlösningen.Lägg dem i ena handen och plocka en och en och använd.Undvik att ta i den sida av bomullen som du ska tvätta över ögat med.Gnugga inte.Det viktigaste är att bara dra ett tag med tussen sen slänger du den.Detta för att inte dra in mer bakterier i ögat.

Nej använd spruta eller ngt liknande och spruta in några strålar i ögat..då får du garanterat inte ngt skit med osv.. och det ska ju skölja ur ögat så det är bättre än bomull. Fick detta rek av vet.

Hon har ingen flyveil eller huva om det var det du menade.. I vanliga fall hänger pannluggen ner och skyddar ögonen på henne, jag hade bara dragit undan den för bildernas skull. Dessutom är hon expert på att ta av sig grimman tyvärr :crazy:

Min plockar med av sig alla grimmor men flughuvan låter hon vara kvar för det mesta.
/Maria

Tack för alla tips jag har fått!! ska prova med koksaltlösning imorrn och se hur det går. Jag återkommer med resultatet :)

Sådär såg min unghäst ut för några månader när jag tog in honom från hagen.
Sköljde ögat med koksaltlösning.
Dagen efter var svullnaden nere och två dagar efter var den borta helt men efter ytterligare några dagar hade hornhinnan blivit grå och svullen.
Ögat rann aldrig.
Alltså hade där suttit kvar något skit i ögat som skavt på horninnan trots att svullnaden gått ner.
Jag kallade ut veterinär som kollade igenom ögat och skrev ut ögonsalva som han skulle ha tre ggr om dagen i två veckor.
Han blev helt bra på de två veckorna med ögonsalvan!

Om du ska skölja ögat använd brems om hästen inte vill stå still och spruta in i ögat så det blir ordentligt utsköljt!

*kl* är det bara jag som skulle h avvaktat till imorgon å kollat hur ögat såg ut då?? sen om de inte blivit värre avvaktat lite till?

inte allt för bra att hålla på att pilla å skölja för mycket i onödan... tyckte inte alls att ögat såg speciellt mycket svullet ut... min madame kom in med ögat totalt igenmurat kunde inte ens öppna ögat en mm... avvaktade 1½ dag då började svullnaden gå ner lite ltie.. så då avvaktade vi några dgar till å svullnaden gick ner mer och mer. sen helt bra..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 949
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024