Svullet och varigt öga?

Pixus

Trådstartare
Idag på morgonen så hade min åring ett svullet öga, han kisade med ögat och det varade. Någon centimeter ovanför ögat satt det en fästing som jag plockade bort, sen baddade jag med ljummet vatten, mer hann jag inte göra för jag skulle till skolan.
När jag kom hem igen på eftermiddagen så var ögat precis som vanligt igen förutom att det var en liten svullnad där fästingen satt.

Vad tror ni kan ha hänt? Kan det ha blivit så av fästingen? Bör jag ta ut vet. för säkerhets skull?
Tacksam för svar

Sv: Svullet och varigt öga?

Visst kan fästingen orsakat problemet och andra insekter också för den delen.
Om allt ser bra ut så hade inte jag släpat ut veterinären.
Hade samma "fel" på en av pappas inhysingar men det släppte över natten och har inte återkommigt, vi tror att det var en insekt som irriterat ögat.

nej jag tycker inte att du skall göra något mer.. gör rent där fästingen satt en gång till med sårtvätt bara.. det skulle du ha gjort på en gång för att få bort bakterier, ljummet vatten räcker inte långt..

Ljummet vatten eller NaCl är det bästa alternativet så nära ögat. När såret dessutom sitter ovanför ögat är risken annars stor att de desinficerande rinner ner i ögat. Ett fästingbett behöver inte heller behandlas med något bakteriedödande.

ts
Visst kan det vara fästingen som orsakat besvären, men en bett 1 cm från ögat orsakar inte ögoninflammation. Snarare skulle jag gissa att fästingbettet kliat och att hästen, när den gnuggat huvudet mot frambenet, lyckats få in smuts i ögat.

Eftersom symptomen har lagt sig finns inget behov av veterinär. Det kan dock vara bra att skölja ur ögat med NaCl ett par ggr per dag idag och imorgon för att ytterligare hjälpa ögat att forsla bort ev bakterier. Om ögat svullnar, blir rött, rinner eller hålls delvis stängt ska vet däremot tillkallas omedelbart.

NaCl är desinficerande sårtvätt..

bettstället skall göras rent från bakterier.. lite tvålvatten eller NaCl, vilket som.. bara ljummet vatten gör inte rent..

Liknande trådar

Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 088
Senast: MalanMjöl
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 887
C
Hästvård Min sommarponny har ett (enligt mig) ganska otäckt sår mellan bakbenen, precis bakom skapet :crazy: den är öppet och lite "köttigt" och...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Murat
·
Hästvård Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare. Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan...
Svar
4
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka