Svullet och rinnigt öga.

CosmicQueen

Trådstartare
Min lilla fölis har lyckats göra något med ögat. Gav dom em hö i hagen vid 16.30, då var allt som vanligt. Men då jag skulle ta in dom vid 19 tiden så var ögat svullet och det hade runnit från det.
Nu är det ännu värre, rejält svullet, han blundar helst, men försöker kisa lite och har det halvöppet emellanåt. Rinner hela tiden ur det och är rött.
Har försökt öppna och kolla i det, men kunde ej se något konstigt.

Ska jag avvakta tills imorgon och se, eller ska jag ringa vet redan ikväll?

Han verkar irriterad, står och skakar på huvudet och vill inte äta. Har ant ont?

Känns som om jag borde ringa vet ikväll eller vad tror ni?

Sv: Svullet och rinnigt öga.

Hur gick det, ringde du vet? Har du torkat ur med natriumklorid alt sköljt lite? Hur ser det ut nu på morgonen?

Ring veterinär direkt, fölet kan ha fått ett sår på hornhinnan och det ska tas om hand så snart som möjligt, är mycket smärtsamt!

Ja jag hoppas att du ringde vet, fast antagligen anses det inte som så akut. Men håller med om att vetrinär vård säkert kan komma att behövas, det låter då dom om hornhinnan skall kunna vara påverkad i någon form.

Dessa symptom fick min medryttarhäst denna sommar och ägaren började med att skölja rent med natriumklorid. Det blev dock inte bättre så hon ringde till veterinären som fick färga ögat, för att se så att det inte blivit några skador på hornhinnan, men tack och lov var det ingenting. Vi fortsatte skölja rent det dagligen och till slut gick det ned helt och hållet!

Hur gick det? Ringde du veterinären?

Jag ringde aldrig vet. Imorse var ögat bra och han var som vanligt. Dvs, matglad och ej besvärad. :)

Nu på em då jag tog in dom var ögat lite svullet igen och rött, inte alls mkt, men iaf märkbart. Har tvättat med koksalt nu och håller koll på det under kvällen...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 384
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 607
Däggdjur Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat...
Svar
5
· Visningar
3 933
Senast: Elisha
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka