Svullet knä.

Diabetikern

Trådstartare
Min häst fick en knäpp och drog rakt igenom stakete i lördags. Hittade inga synliga skador förutom ett litet broddtramp och en avtrampad sko. Hästen var inte halt eller var varm någonstans. Igår. Svullnade hennes vänsterknä upp rejält lite på höger (där skon var borta) Hon är inte halt eller varm på svullnaden.
Min vetrinär kommer inte ut förrens början på nästa vecka. (Det var inte detta han skulle komma ut för men ändå.) Är det någon som har några råd på vad man kan göra åt detta?
Tråden i hagen var av så antagligen var det med vänstar knät hon tog i först.
Har aldrig vart med om ngt sådant förut så jag är lite rådvill på vad man kna göra åt det. alla svar mottages tacksamt

Sv: Svullet knä.

Hej!

Du skall få et enkelt, och sunt hästägarsvar:
Krångla inte till det!
Om din häst inte är halt, så låt det bero tills vet. kommer.
Blir hästen halt innan vet. kommer, ring ut vet. akut.

Svullnader utan hälta kan inträffa allt som oftast, och så länge hästen inte visar tecken på smärta, så är det lugnt (OBS MIN ÅSIKT)

Så mitt råd är: om hästen inte blir halr, eller visar annat TYDLIGT tecken på AKUT skada, låt det bero tills veterinären kommer.

Hug your horses (and your horse's knee)
/Mike

Senast ändrad av en moderator:

*s* tack.

Svullnaden är på väg ner. Hon rids inte medans hon har den och det är hon j*kligt sur över. Ridbeslutet togs redan samma dag som vi bestämde att min vetrinär skulle komma.

Tack för rådet :D *Diabetikern, nojjig hästägare ;) *

Hur ser svullnaden ut?
Min häst blev sparkad över knäet för ett par månader sedan. Hon blev rejält svullen, ej halt. Men varm och svullen över knäet. Fick vätskefyllnad/ödem i det.
Jag masserade med arnika och skrittmotionerade henne. Efter 2 veckor hade svullnaden lagt sig.

Liknande trådar

Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Freeride
·
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 638
Senast: Toxis
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Som vanligt haglar oturen över oss här hemma! ..Spricka i griffelben, blödning i muskel i bogen vänster sida, inflammation i ryggen ja...
Svar
2
· Visningar
1 044
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka