Svullet knä

Lalle

Trådstartare
Min häst blev förmodligen sparkad i torsdags,har ett litet sår på framknät.
Nu har han blivit jättesvullen,vad beror det på? Inflammerat?
Inte halt eller har svårt att böja på benet.

Vad gör man?

Sv: Svullet knä

Min förra häst svullnade upp så en gång. Det blev helt bra på ett par dagar efter att vi smörjat med kylbalsam. Dock hade min inget synligt sår. Vet. hade ingen aning om vad det var. Hon trodde det var en hovböld, vilket hovslagaren sa att det inte var. Vi fick aldrig reda på vad det var, men hästen var helt bra på några dagar.

Tycker du ska ringa ut vet. om du inte redan gjort det.

det kan vara hygrom?! Det är en vätskefyllt utgjutning under huden som kan uppkomma efter. t.ex en spark.
Ta ut vet. för säkerhets skull. :)

Svarar båda

Tack för era svar.
Var i kontakt med vet igår som sa att om han va halt
eller hade feber så skulle hon komma ut. Men då han inte är/har det så avvaktar jag väl tills imorgon,om det inte är bättre så ringer jag och frågar igen.

Hygrom,går det ner av sig själv?

just knän kan ta ett tag innan de svullnar ner. min häst kom in med svullet knä från hagen för ett tag sen, lindade BoT och lät honom vila ett par dagar.

Ja, hygrom kan försvinna av sig själv. :) de får vätskefyllningar som sjunker tillbaka, Men som du skrev, blir hästen halt eller får feber bör du ta kontakt med vet. får då har hästen fått en infektion. För att förhindra det kan du
rengör såret med t.ex jodopax eller liknande salva, kylbalsam skulle också kunna hjälpa om det är svullet och varmt. :)

Fortfarande ingen feber iaf,skönt. Har kylt knät idag och ska tillbax senare ikväll för att göra det igen.

Om det inte lagt sig helt på ngn vecka skulle jag kolla det.

Mitt fblsto kom in med ett svullet knä. Inget sår dock. DV var ute, och var inne på hygrom men kunde inte säga säkert. Svullnaden la sig rätt fint men inte helt. Jag kollade därför på klinik.

Inflammation i carpalsenskidan, och det blev en långdragen, besvärlig historia med fibrinbildning, upprepade spolningar och behandlingar, och några mån senare visade sig även en rejäl skada på långa tåsträckaren. Fick opereras men vi fick inte bukt med det tyvärr.

Hon var heller inte ett dugg halt eller stel eller öm, förrän tåsträckarskadan kom, då blev hon stel att böja då det blev en sammanväxning av senskida och sena.

Så, förhoppningsvis är det bara en vätskeutgjutning av smällen/svullnad av såret, men min rek är att kolla med UL om det inte är helt bra på någon vecka.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
717
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 594
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka