Svullet juver

G

Gisburne

En väns sto ska föla i slutet på sommaren och hade nyligen ett ganska svullet juver. Nu är det mindre svullet, men stoet vill inte att man känner alltför mycket på det. (Svårt att avgöra om hon är öm eller bara ogillar att man tar där.) Ena sidan är mer svullen än den andra. Hon har inte haft feber eller visat hälta. Finns det någon anledning att tro att hon har t.ex. juverinflammation eller dylikt? Vad gör man i så fall åt det?

Sv: Svullet juver

Be en veterinär komma ut och bedöma sitautionen. Om misstanke om juverinflammation kvarstår kan ett bakt prov tas och därefter riktad terapi sättas in.

Sannolikt är det svar på de hormonella förändringar som sker i kroppen. Var inte där och pillra för mycket och akta er för att försöka mjölka ur något för att se om mjölken ser ok ut - risken är att ni förstör stoets rytm och påverkar mjölkproduktionen i fel riktning. Detta är särskilt viktigt sedan råmjölken börjat produceras - fölungen behöver varenda droppe.

Sv: Svullet juver

Okej, jag ska framföra det.

Tempen idag var tydligen 38,0, vilket inte är så värst mycket mer än stoet brukar ha. Inte alls lika svullen i juvret idag heller.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 298
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 941
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII