Svullet juver

Hambo

Trådstartare
Mitt 19 åriga sto är jätte svullen och hård på ena sidan av juvret.
Det kommer vätska på båda sidorna. Detta är andra året av 12 ( i rad ) som hon inte är dräktig . Självfallet har jag ringt vet som varit och tagit prover på vätskan, men ingen behandling har satts in ännu .

Jag ringde säljaren ( Jag har ägt henne i 1 1/2 år ) och frågade om hon haft dessa besvär förut . Jag fick reda på att hennes ena juver tydligen inte fungerar pga hon haft kvarka för 5 år sedan ???????? Hur kan detta hänga i hop med juverna ??? Körtlar av något slag ??

Säljaren lyckades också haspla ur sig att jag var Hypokondrisk, vilket jag tog mycket illa upp av !

Nej ! Hon besiktigades inte vid köp.

Hej från Hambo

Sv: Svullet juver

Hm, det där med kvarkan och nedsatt funktion i juvret kan jag inte säga något om. Kan tänkas om en kvarkaböld suttit exakt på den juverdelen att den fördärvats av det, eller?

Inget av avelsstona jag haft har fått juverinflammation, däremot en av tävlingshästarna som aldrig haft föl. Det visade sig på det sättet du beskriver med ena juverdelen helt uppsvullen och hård. Men hon var FRUKTANSVÄRT öm, att försöka få ut ngn vätska var med risk för livet:p
Hon såg helkonstig ut med rörelsestörningar i hela kroppen och lätt feber. En antibiotikakur gjorde susen och sen gick juvret tillbaka till normal strl igen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 946
Senast: Snowball
·
Hundhälsa Hej! Min gamla tik på 9 år har fått ett väldigt svullet juver på kort tid (från idag/igårkväll). Det är en hård knöl och det är...
Svar
6
· Visningar
17 732
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 813
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 797
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka