Svullet hästben

S

Skaploff

Hej,
Jag har en ponny som är svullen på frambenet, precis under knäet. Hon har varit det nu i ca 4 dagar och jag skulle vilja ha lite hjälp om vad det kan vara. Jag har haft på kyl-liniment 2 ggr och jag spolade henne idag. Men svullnaden verkar inte ha gått ner. Jag har inte ridit hene utan hon har vilat. Just nu går hon i en hyfsat stor gräshage som hon kan röra sig mycket i. Hon står inne i boxen på nätterna utan lindor. En kompis i stallet tycker att det är bäst men jag vill gärna ha lite mer hjälp från ett annat håll.
Tack på förhand :)

Sv: Svullet hästben

Min medryttarhäst fick också en svullnad precis där efter att hon gick omkull och det visade sig vara en senskada!

Hej,
Jag har en ponny som är svullen på frambenet, precis under knäet. Hon har varit det nu i ca 4 dagar och jag skulle vilja ha lite hjälp om vad det kan vara. Jag har haft på kyl-liniment 2 ggr och jag spolade henne idag. Men svullnaden verkar inte ha gått ner. Jag har inte ridit hene utan hon har vilat. Just nu går hon i en hyfsat stor gräshage som hon kan röra sig mycket i. Hon står inne i boxen på nätterna utan lindor. En kompis i stallet tycker att det är bäst men jag vill gärna ha lite mer hjälp från ett annat håll.
Tack på förhand :)

Jag har nu varit istallet för idag och svullnaden har gått ner. Spolade i 15 minuter och hade på kyl-liniment.

Jag har nu varit istallet för idag och svullnaden har gått ner. Spolade i 15 minuter och hade på kyl-liniment.

Hon kan ha busat i hagen och fått ett slag mot knäet eller under. det behöver inte vara något märke. E hon halt och stel eller är hon bara svullen?

Eller var?;)

Hon haltar nog fortfarande i traven, men hon är inte stel:confused:

Situationen löst, hennes böjsena (något mer) är inflamerad. Hon ska vila i ca 4 månader..... stackars min fiiina Nikita :cry:

Situationen löst, hennes böjsena (något mer) är inflamerad. Hon ska vila i ca 4 månader..... stackars min fiiina Nikita :cry:

Rättelse: djupa böjsenans förstärknings band har blivit inflamerat
Tack för hjälpen allihopa! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har precis köpt en till häst, en ponny på 2 år. Igår släpptes den tillsammans med dom andra ner på sommarbetet, då blev det mycket...
Svar
2
· Visningar
1 704
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA