Svullet framben, ingen hälta .

M

Malino

Behöver lite tips från er med lite erfarenhet. Hämtade in hästen från hagen imorse, han hade väl gått ute i ca 2 timmar och var helt frisk när jag red honom kvällen innan. När jag skulle börja borsta upptäckte jag att hans högra framben var svullet och varmt, men bara i knäet och lite högre upp. Han verkade inte ha ont då han inte reagerade så mycket alls på det och han var pigg och glad och haltade inte i traven eller skritten. Han har haft ett sår i "armhålan" där han varit lite svullen och varm i ca 2 dagar men det såret gjorde jag nogrannt rent och jag tycker det har läkt bra. Men jag undrar om det kanske är en infektion han har fått? Någon som vet vad jag borde göra? Skritta ut lite idag och det var inga problem.

/ Tack på förhand .

Sv: Svullet framben, ingen hälta .

Om det har varit en hård smäll kan det ta tid innan svullnaden går ner utan att det måste vara nån fara. Ta det lugnt och titta efter och kläm varje dag så det inte blir värre eller hästen markerar att den har ont. Sedan skulle jag ta tempen på hästen några dagar, där borde det märkas om en infektion blossar upp. Är du orolig är det bara att ringa vetrinären och höra på telefon:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 959
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka