Svullet ben

B

brunette

Min ponny fick en spark i hagen och benet blev svullet. Såg när det hände och först ville han inte sätta ner benet, men efter en kort stund gick han iväg och haltade inte ens.

Benet är svullet mellan kotan och hasen, framförallt neråt kotan. Han har inte varit halt på det och inte tyckt det gjort ont när man kännt på benet. Bara lite öm de två första dagarna. Ringde vet som sa att jag skulle gå korta promenader med honom och avvakta lite. Svullnade går lite upp och ner. Vissa dagar är det bättre och andra dagar lite sämre. Men det är inte lika svullet som det var de första dagarna. Vissa dagar är det inte alls så svullet.

Har haft vet ute och tittat på det, men hon trodde inte det var "någon fara", det har ju gått åt rätt håll iaf.

Det har gått ett par veckor nu, men nu är det inte så "mjukt" svullet utan lite mer "hårt" (överben?)

Är det ngn som vet hur länge det "är normalt" att det kan vara svullet efter en spark? Vad tror ni kan ha hänt? Han är ju som sagt inte halt och inget öm!

Mvh brunette

Sv: Svullet ben

Så där e min häst med, han svullnar upp jättemycket för minsta lilla, är som en hård bula där han skadat sig. Haltar inte heller så vet tyckte vi skulle avvakta. Håller min kille lindad dygnet runt, lindar om varje da så blir han fin efter ca 1 månad i benet, är han inte lindad svullnar han upp mer. Detta är 3:dje gången min pålle blivit sådan på benet :p

Sv: Svullet ben

Benet är svullet mellan kotan och hasen, framförallt neråt kotan. Han har inte varit halt på det och inte tyckt det gjort ont när man kännt på benet. Bara lite öm de två första dagarna. Ringde vet som sa att jag skulle gå korta promenader med honom och avvakta lite. Svullnade går lite upp och ner. Vissa dagar är det bättre och andra dagar lite sämre. Men det är inte lika svullet som det var de första dagarna. Vissa dagar är det inte alls så svullet.

Har haft vet ute och tittat på det, men hon trodde inte det var "någon fara", det har ju gått åt rätt håll iaf.

Det har gått ett par veckor nu, men nu är det inte så "mjukt" svullet utan lite mer "hårt" (överben?)

Är det ngn som vet hur länge det "är normalt" att det kan vara svullet efter en spark? Vad tror ni kan ha hänt? Han är ju som sagt inte halt och inget öm!

Mvh brunette

Precis sån var en kompis häst. Visade sig efter ultraljud vara en liten skada på senan.

Eftersom svullnaden har blivit hårdare skulle jag åkt in till en klinik för att kolla upp det ordentligt. Hårda svullnader är inte bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka