svullet ben???

I

isglass

Hej!
det är så att min hästs v. framben var lite svullet för några dagar sen (insidan på benet). hon är inte halt eller har ont om jag trycker på senan. i alla fall, jag lät henne stå några dar tills svullnaden var borta.... o så igår så var benet bra så skulle jag ut o skritta lite.. hon kändes inte halt eller såg halt ut... men sen när ridturen var klar så var benet lite tjockare igen :confused: vet nån vad det kan bero på??? man tycker ju inte att benet borde bli tjockare av ridturen.. snarare tvärt om... eller vad vet jag. kan hon överansträngt senan??? vad ska jag göra??? :confused:

tacksam för alla svar! :)

Sv: svullet ben???

överansträngning elr senskada!!!avakta....jag hade senskada på min gamla dam för 2 år sen.....
hon var svullen helt plötsligt!!!!!
skrittade men det gick inte ned....vilade ca 2-3månader och blev bra.....hon var inte halt elr hade ont.......red sen igång henne och nu är hon prima skick!!!!jag vill inte skrämma upp dig!!!!!!:rofl:
rådfråga en vetrinär........lycka till!!!!!

Sv: svullet ben???

Om hästen får en galla som man inte vet vad den beror på, och man inte själv har kunskap att bedöma om den tyder på en skada eller inte, ska man ta hjälp. En svullnad på insidan av ett framben kan vara allt från ett enkelt överben till en benspricka eller en ligament- eller ledskada, det beror på var gallan sitter och hur det ser ut i övrigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka