svullet ben pga nåt i hoven??

frittan

Trådstartare
jag har en fråga som jag funderat över...

kan en häst vara svullen i ett ben (alltså över sena osv, inte mellan kota och hov), men att den egentliga orsaken till det kommer från hoven?

som att hästen är svullen då i hela skenbenet och haltar lindrigt främst vid underlag som är ojämna/vassa... kan det då vara så att svullnaden beror på något i hoven eller är det helt enkelt två olika "skador"; en i benet som gör svullnaden och en i hoven som gör ömheten/hältan?

:confused:

Sv: svullet ben pga nåt i hoven??

eller om den haltar lindrigt men när den går på knöligt/vasst/ojämnt underlag blir rejält halt?

Min häst har vid luriga hovbölder uppvisat hälta på ojämna underlag, men varit relativt ohalt på jämnt sådant. Hon har även varit lite svullen ovanför kotan när hon har stått inne vid samma åkomma. Så visst är det möjligt.

När min häst uppvisat dessa symptom har jag ställt henne på box, tagit av skon och lagt ett våtvarmt omslag, och väntat, eftersom hovbölden inte kunnat lokaliseras med tång ännu. Det har tagit ett par dagar, och sen har hovis kunnat hitta bölden och skära upp den.

Min häst har vid luriga hovbölder uppvisat hälta på ojämna underlag, men varit relativt ohalt på jämnt sådant. Hon har även varit lite svullen ovanför kotan när hon har stått inne vid samma åkomma. Så visst är det möjligt.

När min häst uppvisat dessa symptom har jag ställt henne på box, tagit av skon och lagt ett våtvarmt omslag, och väntat, eftersom hovbölden inte kunnat lokaliseras med tång ännu. Det har tagit ett par dagar, och sen har hovis kunnat hitta bölden och skära upp den.

Ja, jag har också funderat på hovböld vid såna symptom.
Men av vad jag hört är det bäst att hästen rör på sig om det är hovböld?

Det beror ju förstås på hur ont hästen har. Min häst hade ett antal hovbölder i höstas, och första gången lät jag henne gå i hagen fram tills hon tydligt visade hälta (efter rekommendation av vet, eftersom det var för diffust för att åka in till klinik), men senare gånger har jag valt att sätta henne på box med våtvarmt omslag, eftersom besvärliga hovbölder riskerar att göra ett större hålrum än nödvändigt om man inte underlättar för den att gå ut i sulan. Men jag har fått höra "både och", och det beror nog lite på hästens besvär och tidigare historia, samt om den ömmar för visitertång någonstans förstås. Jag har vänt mig till hovis eller vet för råd varje gång, och utgått därifrån.

Ja min häst var svullen från kotan upp till hasen när hon hade en rejäl hovböld och hon var stundtals blockhalt och stundtals knappt så hon reagerade.

De kan även reagera så vid till exempel fång eller hovbensfraktur.

Ja min häst var svullen från kotan upp till hasen när hon hade en rejäl hovböld och hon var stundtals blockhalt och stundtals knappt så hon reagerade.

De kan även reagera så vid till exempel fång eller hovbensfraktur.

hmm okej. en visitertång ska testas iaf på hoven idag för att se om det blir reaktion...

Om hästen reagerar på visitertång över trakterna är det dock rekommenderat att röntga för att kolla om det är en hovbensfraktur.

Nu vet jag inte om jag lyckats reta upp dig på ngt vis, men det var inte tanken med mitt inlägg. Jag menade främst att just en reaktion över trakterna bör röntgas, men annars borde det räcka med att tillkalla hovis i första hand. Lycka till!

Nu vet jag inte om jag lyckats reta upp dig på ngt vis, men det var inte tanken med mitt inlägg. Jag menade främst att just en reaktion över trakterna bör röntgas, men annars borde det räcka med att tillkalla hovis i första hand. Lycka till!

nej då, verkligen inte. jag höll bara med dig ordentligt, haha. men när jag läste om mitt svar såg det lite bryskt ut. sorry :)

har för övrigt kollat med visitertång ikväll men ingen reaktion någonstans. inte heller någon hälta ikväll?! skumt är det här...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Emmsan88
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka