Svullet bakben.

S

Sjunior202

Det kanske finns en tråd om detta redan men jag kunde inte hitta den.

Jag har en varmblods valack som är svullen i ena bakbenet runt kotan och ca 5cm upp varje morgon nu den senaste veckan. Han har inte varit det tidigare utan det har kommit nu på slutet.
Han rids som han alltid har gjort. Jag funderar om det kan vara för att han har fått snösulor, dom fick han tisdagen innan jul.

Är det någon annan som varit med om att hästen sväller i ett ben utav snösulor eller har ni några andra tips om vad det kan vara??

Han är inte halt eller öm jag får klämma på kotan.

Tycker ni att jag ska ha stallbandage på nätterna på honom eller ska jag använda mig utav något annat??

Tacksam för tips hur jag kan göra.

Sv: Svullet bakben.

Min häst har varit svullen på precis samma sätt, runt kotan och en bit upp, men i ett framben. Inte bak vid senan, utan mer på sidan av benet. Helt ren på böjprov, inte varm och inte öm hur mycket veterinären än klämde. Det visade sig att den troligaste orsaken var ett par nya senskydd som klämde. Svullnaden var helt borta igår, efter en vecka med de gamla välanvända skydden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix